گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد

گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد

نظریه اسلام در مدیریت‏ منابع انسانى 20 ص doc

نظریه اسلام در مدیریت‏ منابع انسانى 20 ص doc

نظریه-اسلام-در-مدیریت‏-منابع-انسانى-20-ص-docلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏نظریه اسلام در مدیریت‏ منابع انسانى‏
‏نظریه رشد و مدیریت رحمانى
‏مدیریت منابع انسانى، که شرح آن رفت، جایگاه مهمى در مکاتب مدیریتى کسب کرده است. در این مدیریت، آن‏چه باید اداره شود، انسان‏ها هستند که رکن اصلى هر سازمان به شمار مى‏ روند. نظریه اسلام در این باره، «نظریه رشد» است که شامل انسان و مواد، هر دو مى‏شود؛ یعنى رشد انسانى و سازمانى را با هم در نظر مى‏گیرد. این نظریه را نخستین بار، استاد شهید مطهرى در بیش از یک دهه پیش از انقلاب، در دو سخنرانى و مقاله «مدیریت و رهبرى» و «رشد» عرضه کرد و با این کار، پیش‏قراول بحث مدیریت اسلامى و عرضه کننده نظریه اسلامى براى آن شد.
‏نخست خلاصه‏اى از نظریه «رشد» استاد شهید را مى‏آوریم و سپس به استحصال نتایج و قواعدى از آن مى‏پردازیم.
‏نظریه دوم، که از قرآن کریم و معارف توحیدى استنباط مى‏شود،«مدیریت رحمانى» یا «مدیریت رحیمانه» است که شرح مدیریت خداوند تبارک و تعالى بر انسان و جهان است که مدیریت‏پژوهان اسلامى در روند تکاملى مباحث ادارى اسلام، به آن رسیده‏اند و ما با تعریف و تعمیق و گسترش آن، شاهد کشف یک مکتب مدیریتى وحیانى و فطرى خواهیم بود. این دو نظریه، به کمک هم، مدیریت اسلامى را معرفى مى‏کنند. هر دو نظریه، به اجمال در این تحقیق بررسى خواهند شد.
‏- نظریه رشد در مدیریت اسلامى‏‏‏
اگر بخواهیم براى رهبرى و مدیریت، با همه گسترش و شمولى که یافته است، مرادفى در مصطلحات اسلامى پیدا کنیم، باید بگوییم که ارشاد و رشد یا هدایت و رشد، قدرت رهبرى، همانا قدرت بر هدایت و ارشاد است. در اصطلاحات اسلامى، قدرت مدیریت، همان است که در اصطلاح فقه اسلامى، «رشد» نامیده شده است.
2
‏نظریه اسلام در مدیریت‏ منابع انسانى‏
‏نظریه رشد و مدیریت رحمانى
‏مدیریت منابع انسانى، که شرح آن رفت، جایگاه مهمى در مکاتب مدیریتى کسب کرده است. در این مدیریت، آن‏چه باید اداره شود، انسان‏ها هستند که رکن اصلى هر سازمان به شمار مى‏ روند. نظریه اسلام در این باره، «نظریه رشد» است که شامل انسان و مواد، هر دو مى‏شود؛ یعنى رشد انسانى و سازمانى را با هم در نظر مى‏گیرد. این نظریه را نخستین بار، استاد شهید مطهرى در بیش از یک دهه پیش از انقلاب، در دو سخنرانى و مقاله «مدیریت و رهبرى» و «رشد» عرضه کرد و با این کار، پیش‏قراول بحث مدیریت اسلامى و عرضه کننده نظریه اسلامى براى آن شد.
‏نخست خلاصه‏اى از نظریه «رشد» استاد شهید را مى‏آوریم و سپس به استحصال نتایج و قواعدى از آن مى‏پردازیم.
‏نظریه دوم، که از قرآن کریم و معارف توحیدى استنباط مى‏شود،«مدیریت رحمانى» یا «مدیریت رحیمانه» است که شرح مدیریت خداوند تبارک و تعالى بر انسان و جهان است که مدیریت‏پژوهان اسلامى در روند تکاملى مباحث ادارى اسلام، به آن رسیده‏اند و ما با تعریف و تعمیق و گسترش آن، شاهد کشف یک مکتب مدیریتى وحیانى و فطرى خواهیم بود. این دو نظریه، به کمک هم، مدیریت اسلامى را معرفى مى‏کنند. هر دو نظریه، به اجمال در این تحقیق بررسى خواهند شد.
‏- نظریه رشد در مدیریت اسلامى‏‏‏
اگر بخواهیم براى رهبرى و مدیریت، با همه گسترش و شمولى که یافته است، مرادفى در مصطلحات اسلامى پیدا کنیم، باید بگوییم که ارشاد و رشد یا هدایت و رشد، قدرت رهبرى، همانا قدرت بر هدایت و ارشاد است. در اصطلاحات اسلامى، قدرت مدیریت، همان است که در اصطلاح فقه اسلامى، «رشد» نامیده شده است.

 

دانلود فایل

نقش مدیریت مصرف در کمک به مدیریت تولید doc

نقش مدیریت مصرف در کمک به مدیریت تولید doc

نقش-مدیریت-مصرف-در-کمک-به-مدیریت-تولید-docلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏نقش مد‏ی‏ر‏ی‏ت‏ مصرف در کمک به مد‏ی‏ر‏ی‏ت‏ تول‏ی‏د‏»
‏نقش مد‏ی‏ر‏ی‏ت‏ در مصرف ‏ی‏ک‏ی‏ از عوامل تأث‏ی‏ر‏ گذار در سازمان م‏ی‏ باشد. ز‏ی‏را‏ خ‏ی‏ل‏ی‏ از محصولات در چرخه تول‏ی‏د‏ ‏ی‏ا‏ از ب‏ی‏ن‏ م‏ی‏ رود ‏ی‏ا‏ به حساب نم‏ی‏ آ‏ی‏د،‏ به هم‏ی‏ن‏ منظور در ا‏ی‏ن‏ مقاله به بررس‏ی‏ مد‏ی‏ر‏ی‏ت‏ تول‏ی‏د‏ آب و مصرف آن پرداخته ا‏ی‏م‏.
‏نقش‏ مد‏ی‏ر‏ی‏ت‏ در مصرف ‏ی‏ک‏ی‏ از عوامل تأث‏ی‏ر‏ گذار در سازمان م‏ی‏ باشد. ز‏ی‏را‏ خ‏ی‏ل‏ی‏ از محصولات در چرخه تول‏ی‏د‏ ‏ی‏ا‏ از ب‏ی‏ن‏ م‏ی‏ رود ‏ی‏ا‏ به حساب نم‏ی‏ آ‏ی‏د،‏ به هم‏ی‏ن‏ منظور در ا‏ی‏ن‏ مقاله به بررس‏ی‏ مد‏ی‏ر‏ی‏ت‏ تول‏ی‏د‏ آب و مصرف آن پرداخته ا‏ی‏م‏.اگرچه ب‏ی‏ش‏ از دو سوم سطح کره زم‏ی‏ن‏ را آب فرا گرفته است، اما براساس برآوردها‏ی‏ موجود تنها ۵/۲ درصد از منابع آب‏ی‏ جهان، آب ش‏ی‏ر‏ی‏ن‏ است و در مجموع، کمتر از ‏ی‏ک‏ درصد از کل منابع آب جهان در اخت‏ی‏ار‏ جوامع بشر‏ی‏ قرار دارد و مابق‏ی‏ آبها‏ی‏ ش‏ی‏ر‏ی‏ن‏ به صورت ‏ی‏خچالها‏ی‏ قطب‏ی‏ و ‏ی‏ا‏ منابع آب‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ عم‏ی‏ق‏ هستند که دست‏ی‏اب‏ی‏ به آنها اقتصا‏د‏ی‏ ن‏ی‏ست،‏ منابع آب‏ی‏ اگرچه تجد‏ی‏د‏ پذ‏ی‏ر‏ هستند ول‏ی‏کن‏ حجم آنها ثابت بوده و در مقابل تقاضا‏ی‏ بشر‏ی‏ برا‏ی‏ آن رو به افزا‏ی‏ش‏ است. به گونه ا
‏ی‏ که ط‏ی‏ ۱۰۰ سال اخ‏ی‏ر،‏ تقاضا‏ی‏ جهان‏ی‏ برا‏ی‏ آب ب‏ی‏ش‏ از شش برابر شده است در صورت‏ی‏ که جمع‏ی‏ت‏ سه برابر شده است. بد‏ی‏ن‏ ترت‏ی‏ب‏ سرانه آب‏ی‏ برا‏ی‏ مر‏دم‏ جهان رو به کاهش است، لذا امروزه حفظ و ص‏ی‏انت‏ از منابع آب‏ی‏ و بهره بردار‏ی‏ به‏ی‏نه‏ و اقتصاد‏ی‏ و عادلانه آب ‏ی‏ک‏ مسأله جهان‏ی‏ است و به هم‏ی‏ن‏ جهت است که در قرن ب‏ی‏ست‏ و ‏ی‏کم‏ آب به عنوان ‏ی‏ک‏ چالش فراگ‏ی‏ر‏ بشر‏ی‏ در اجلاسها‏ی‏ ب‏ی‏ن‏ الملل‏ی‏ مورد توجه قرار گرفته است و تأک‏ی‏د‏ جامعه ج‏هان‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ است ک کل‏ی‏ه‏ دولتها و ملتها به مقوله آب به عنوان «کل‏ی‏د‏ توسعه» توجه کنند.ا‏ی‏ران‏ با متوسط بارندگ‏ی‏ ۲۷۰ م‏ی‏ل‏ی‏متر‏ در سال (‏ی‏ک‏ سوم م‏ی‏انگ‏ی‏ن‏ جهان‏ی‏) ‏ی‏ک‏ی‏ از مناطق خشک و ن‏ی‏مه‏ خشک جهان شناخته م‏ی‏ شود. حجم کل بارندگ‏ی‏ در کشور ۴۱۶ ب‏ی‏ل‏ی‏ون‏ مترمکعب در سال م‏ی‏ باشد که ۱۱۷ ‏ب‏ی‏ل‏ی‏ون‏ متر مکعب آن به صورت بالقوه به شکل آب سطح‏ی‏ و آب ز‏ی‏رزم‏ی‏ن‏ی‏ قابل استفاده است و ۱۳ ب‏ی‏ل‏ی‏ون‏ مترمکعب آب سطح‏ی‏ که از مرزها به داخل کشور جر‏ی‏ان‏ دارد ا‏ی‏ن‏ رقم به ۱۳۰ ب‏ی‏ل‏ی‏ون‏ مترمکعب م‏ی‏ رسد که با اضافه کردن آبها‏ی‏ باز‏ی‏افت‏ شده، حجم نها‏یی‏ منابع به ۱۵۹ ب‏ی‏ل‏ی‏ون‏ مترمکعب م‏ی‏ رسد و مابق‏ی‏ نزولات از طرف‏ی‏ افزا‏ی‏ش‏ جمع‏ی‏ت‏ ط‏ی‏ ۴۰ سال اخ‏ی‏ر‏ موجب کاهش سرانه منابع آب‏ی‏ تجد‏ی‏د‏ شونده کشور از ۷هزار مترمکعب به ۲ هزار مترمکعب درسالها‏ی‏ اخ‏ی‏ر‏ رس‏ی‏ده‏ است و پ‏ی‏ش‏ ب‏ی‏ن‏ی‏ م‏ی‏ شود با ادامه روند رشد جمع‏ی‏ت‏ سرانه منابع آب‏ی‏ ا‏ی‏ران‏ در ب‏ی‏ست‏ سال آت‏ی‏ به ‏ی‏ک‏ هزار و ۳۰۰ ‏مترمکعب‏ کاهش ‏ی‏ابد‏ که نشانگر ورود کشور به شرا‏ی‏ط‏ تنش آب‏ی‏ است.
‏ضمن‏ ا‏ی‏نکه‏ به مهمتر‏ی‏ن‏ مسأله بخش آب کشور که عنا‏ی‏ت‏ی‏ به ارزش ذات‏ی‏ وجا‏ی‏گاه‏ اقتصاد‏ی‏ آب در چرخه تقاضا و مصرف آب م‏ی‏ باشد، نگاه را‏ی‏گان‏ بودن آب و تلق‏ی‏ فقدان ارزش اقتصاد‏ی‏ برا‏ی‏ آب در بخش کشاورز‏ی‏ مهمتر‏ی‏ن‏ تهد‏ی‏د‏ در بهره بردار‏ی‏ پا‏ی‏دار‏ در منابع محدود آب ش‏ی‏ر‏ی‏ن‏ خواهد بود که ‏اگر‏ نهادها‏ی‏ مسؤول و مد‏ی‏ر‏ی‏ت‏ کشور از ا‏ی‏ن‏ موضوع مهم احساس غفلت کنند خسارتها‏ی‏ جبران ناپذ‏ی‏ر‏ی‏ به منابع آب کشور و بهره بردار‏ی‏ پا‏ی‏دار‏ آن وارد خواهد کرد.به عنوان مثال طرح مم

 

دانلود فایل

نظریه‌ سازمان‌های‌ یادگیرنده‌ doc

نظریه‌ سازمان‌های‌ یادگیرنده‌ doc

نظریه‌-سازمان‌های‌-یادگیرنده‌--docلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 65 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏1
‏نظریه‌ سازمان‌های‌ یادگیرنده‌
Learning Organizations Theory

فهرست‌ مطالب‌
‏مقدمه‌‏
‏تعاریف‌‏
‏انواع‌ یادگیری‌‏
‏زمینه‌های‌ شکل‌گیری‌ نظریه‌ سازمان‌ یادگیرنده‌‏
‏نظریه‌ سازمان‌ یادگیرنده‌‏
‏کشش‌ خلاق‌: اصل‌ تلفیق‌کننده‌‏
‏نقشهای‌ جدید‏
‏رهبر به‌ عنوان‌ طراح‌‏
‏رهبر به‌ عنوان‌ معلم‌‏
‏رهبر به‌ عنوان‌ خدمتگزار‏
‏مهارتهای‌ جدید‏
‏ساختن‌ دورنمای‌ مشترک‌‏
‏نمایان‌ ساختن‌ و آزمون‌ مدلهای‌ ذهنی‌‏
‏تفکر سیستمی‌‏
‏ابزارهای‌ جدید‏
‏الگوهای‌ سیستمی‌ پایه‌‏
‏ترسیم‌ شقوق‌ متعارض‌ استراتژیک‌‏
‏روش‌ ستون‌ سمت‌ چپ‌ برای‌ نمایان‌کردن‌ مدلهای‌ ذهنی‌‏
‏نقد نظریه‌ پیتر سنج‌‏
‏معنای‌ واقعی‌ سازمان‌ یادگیرنده‌‏
‏مدیریت‌ در سازمانهای‌ یادگیرنده‌‏
‏اندازه‌گیری‌ یادگیری‌‏
‏یادداشتها
‏فهرست‌ منابع‌
‏1
‏نظریه‌ سازمان‌های‌ یادگیرنده‌
Learning Organizations Theory

فهرست‌ مطالب‌
‏مقدمه‌‏
‏تعاریف‌‏
‏انواع‌ یادگیری‌‏
‏زمینه‌های‌ شکل‌گیری‌ نظریه‌ سازمان‌ یادگیرنده‌‏
‏نظریه‌ سازمان‌ یادگیرنده‌‏
‏کشش‌ خلاق‌: اصل‌ تلفیق‌کننده‌‏
‏نقشهای‌ جدید‏
‏رهبر به‌ عنوان‌ طراح‌‏
‏رهبر به‌ عنوان‌ معلم‌‏
‏رهبر به‌ عنوان‌ خدمتگزار‏
‏مهارتهای‌ جدید‏
‏ساختن‌ دورنمای‌ مشترک‌‏
‏نمایان‌ ساختن‌ و آزمون‌ مدلهای‌ ذهنی‌‏
‏تفکر سیستمی‌‏
‏ابزارهای‌ جدید‏
‏الگوهای‌ سیستمی‌ پایه‌‏
‏ترسیم‌ شقوق‌ متعارض‌ استراتژیک‌‏
‏روش‌ ستون‌ سمت‌ چپ‌ برای‌ نمایان‌کردن‌ مدلهای‌ ذهنی‌‏
‏نقد نظریه‌ پیتر سنج‌‏
‏معنای‌ واقعی‌ سازمان‌ یادگیرنده‌‏
‏مدیریت‌ در سازمانهای‌ یادگیرنده‌‏
‏اندازه‌گیری‌ یادگیری‌‏
‏یادداشتها
‏فهرست‌ منابع‌

 

دانلود فایل

نقش نقطه تجاری در رفع مشکلات صادرات 16 ص doc

نقش نقطه تجاری در رفع مشکلات صادرات 16 ص doc

نقش-نقطه-تجاری-در-رفع-مشکلات-صادرات-16-ص-docلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 13 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏نقش نقطه تجاری در رفع مشکلات صادرات
‏علی لطفی
‏چکیده ‏
تاکید برنامه چهارم توسعه کشور بر توسعه نقطه تجاری در جهت توسعه صادرات و با بررسی خدماتی که یک نقطه تجاری طبق الگوی فدراسیون جهانی نقطه تجاری قادر به ارایه آن است، متوجه این نکته می شویم که این خدمات می تواند کارکردهای مفیدی را در رفع مشکلات صادرات موسسات کوچک و متوسط کشور ایفا کند. لذا در این مقاله به بیان مطالبی پیرامون نقطه تجاری، تاریخچه آن، مزایا و ساختار آن و در ادامه به بیان خدمات فعلی نقطه تجاری ایران خواهیم پرداخت. در ادامه با بررسی تحقیقات انجام شده در کشور، یک جمع بندی از مشکلات و موانع صادرات و راهکارهای توسعه صادرات مشخص شده و خدمات بالقوه و فعلی نقطه تجاری ایران در رفع این مشکلات مورد تحلیل قرار می گیرد. در این راستا باتوجه به مشکلات صادرات بخش موسسات کوچک و متوسط کشور به تبیین نقش نقطه تجاری در رفع هریک از این مشکلات باتوجه به راهکارهای ارائـه شده می پردازیم. اگرچه موانع ساختاری در صادرات مشهود است اما ریشه بسیاری از مشکلات در ناکارآمدی نظام اطلاعاتی و خدماتی کشور است که طبق الگوی فدراسیون جهانی نقطه تجاری، نقطه تجاری ایران به مثابه یک مرکز خدمات صادراتی می تواند در راستای تسهیل تجارت خارجی و توسعه صادرات ایفای نقش کند. لذا در صورت ایجاد تنوع در خدمات صادراتی و حرکت به سوی مجازی شدن نقطه تجاری ایران می تواند نقش موثری را ایفا کند.
‏مقدمه‏
امروزه هیچ کشوری در انزوای کامل زندگی نمی کند. جایگاه تجارت بین المللی در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه تا به جایی اهمیت یافته است که اغلب از آن به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصاد داخلی نام می برند (1). از ابزارهای تسهیل گر تجارت در شرایط کنونی نیز توجه به تجارت الکترونیک و همچنین بهره گیری از خدمات نقطه تجاری است. در حال حاضر، تلاش گسترده ای در سطح جهان به خصوص از طـرف کشورهای در حال توسعه جهت بهـــره گیری از مزایای نقطه تجاری در جهت بهبود کارایی تجاری موسسات کوچک و متوسط کشور خود در جریان است.
در ایران نیز بانگاهی به سیاست گذاریها از گذشته تاکنون، متوجه حرکت تدریجی از رویکرد درون گرایی (سیاست جایگزینی صادرات) به نگرش برونگرایی و توسعه صادرات در عرصـه تجارت بین المللـــــی می شویم.
باتوجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی و لزوم کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، ضرورت توجه به نقش موسسات کوچک و متوسط در روند آینده کشور برجستـه تر می شود. همچنین باتوجه به تاکید برنامه چهارم توسعه و چشم انداز 20 ساله کشور برای توسعـه صادرات غیرنفتی لزوم بهره گیری از ابزارهای نوین تجارت همچون تجارت الکترونیـک بیش از پیش احساس مــی گردد. راهکار توسعه نقطـه تجاری بــــه عنوان ابزاری برای ایجاد بستر مناسب جهت توسعه صادرات کشور از طریق موسسات کوچک و متوسط راهکار مناسبی است که در برنامه چهارم توسعه کشور نیز توسعه آن پیش بینی شده است.
2
‏نقش نقطه تجاری در رفع مشکلات صادرات
‏علی لطفی
‏چکیده ‏
تاکید برنامه چهارم توسعه کشور بر توسعه نقطه تجاری در جهت توسعه صادرات و با بررسی خدماتی که یک نقطه تجاری طبق الگوی فدراسیون جهانی نقطه تجاری قادر به ارایه آن است، متوجه این نکته می شویم که این خدمات می تواند کارکردهای مفیدی را در رفع مشکلات صادرات موسسات کوچک و متوسط کشور ایفا کند. لذا در این مقاله به بیان مطالبی پیرامون نقطه تجاری، تاریخچه آن، مزایا و ساختار آن و در ادامه به بیان خدمات فعلی نقطه تجاری ایران خواهیم پرداخت. در ادامه با بررسی تحقیقات انجام شده در کشور، یک جمع بندی از مشکلات و موانع صادرات و راهکارهای توسعه صادرات مشخص شده و خدمات بالقوه و فعلی نقطه تجاری ایران در رفع این مشکلات مورد تحلیل قرار می گیرد. در این راستا باتوجه به مشکلات صادرات بخش موسسات کوچک و متوسط کشور به تبیین نقش نقطه تجاری در رفع هریک از این مشکلات باتوجه به راهکارهای ارائـه شده می پردازیم. اگرچه موانع ساختاری در صادرات مشهود است اما ریشه بسیاری از مشکلات در ناکارآمدی نظام اطلاعاتی و خدماتی کشور است که طبق الگوی فدراسیون جهانی نقطه تجاری، نقطه تجاری ایران به مثابه یک مرکز خدمات صادراتی می تواند در راستای تسهیل تجارت خارجی و توسعه صادرات ایفای نقش کند. لذا در صورت ایجاد تنوع در خدمات صادراتی و حرکت به سوی مجازی شدن نقطه تجاری ایران می تواند نقش موثری را ایفا کند.
‏مقدمه‏
امروزه هیچ کشوری در انزوای کامل زندگی نمی کند. جایگاه تجارت بین المللی در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه تا به جایی اهمیت یافته است که اغلب از آن به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصاد داخلی نام می برند (1). از ابزارهای تسهیل گر تجارت در شرایط کنونی نیز توجه به تجارت الکترونیک و همچنین بهره گیری از خدمات نقطه تجاری است. در حال حاضر، تلاش گسترده ای در سطح جهان به خصوص از طـرف کشورهای در حال توسعه جهت بهـــره گیری از مزایای نقطه تجاری در جهت بهبود کارایی تجاری موسسات کوچک و متوسط کشور خود در جریان است.
در ایران نیز بانگاهی به سیاست گذاریها از گذشته تاکنون، متوجه حرکت تدریجی از رویکرد درون گرایی (سیاست جایگزینی صادرات) به نگرش برونگرایی و توسعه صادرات در عرصـه تجارت بین المللـــــی می شویم.
باتوجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی و لزوم کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، ضرورت توجه به نقش موسسات کوچک و متوسط در روند آینده کشور برجستـه تر می شود. همچنین باتوجه به تاکید برنامه چهارم توسعه و چشم انداز 20 ساله کشور برای توسعـه صادرات غیرنفتی لزوم بهره گیری از ابزارهای نوین تجارت همچون تجارت الکترونیـک بیش از پیش احساس مــی گردد. راهکار توسعه نقطـه تجاری بــــه عنوان ابزاری برای ایجاد بستر مناسب جهت توسعه صادرات کشور از طریق موسسات کوچک و متوسط راهکار مناسبی است که در برنامه چهارم توسعه کشور نیز توسعه آن پیش بینی شده است.

 

دانلود فایل

هزینه یابی کیفیت 13ص doc

هزینه یابی کیفیت 13ص doc

هزینه-یابی-کیفیت-13ص-docلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏1
‏هزینه یابی کیفیت
‏امروزه ‏قیمت و کیفیت ‏از مهم‏ت‏رین مزیت‏‏‏های‏ رقابتی در صنایع ‏به شمار می‏‏‏آیند.‏ از این رو بررسی رابطه بین این دو مزیت رقابتی در سال‏‏‏های اخیر به ویژه در صنایع پیشرو و کشورهای صنعتی ‏بسیار مورد بحث ‏بوده است‏.‏ این که بدی کیفیت چه تاثیری بر قیمت محصولات و متعاقبا‏ً ‏درآمد شرکت خواهد داشت و نیز برای رسیدن به کیفیت مطلوب ‏باید چقدر‏هزینه ‏کنیم،‏ بحث هزینه‏‏‏یابی کیفیت ‏را ‏جایگاه‏ی‏ ‏ویژه بخشیده است‏.
‏هزینه‏‏‏یابی کیفیت از مباحث جدید مدیریتی است که می‏تواند وضعیت و عملکرد شرکت را از ‏ابعاد‏ مختلف مانند حسابداری بهای تمام شده (حسابداری صنعتی)، کنترل کیفیت، تعمیرات و نگهداری، زنجیره تامین، مدیریت تولید، انبارها‏،‏ ایمنی و بهداشت، آموزش و بهسازی و موارد دیگر نشان دهد و با تهیه ترازنامه کیفیت در شرکت و مقایسه روند هزینه‏های کیفیت می‏توان هزینه کیفیت در شرکت را کنترل و بهبود بخشید.
‏تاکید و کار بر روی مفاهیم هزینه‏‏‏یابی کیفیت در ط‏ول‏ زمان، نکات مهم و ارزشمندی را مشخص کرده ‏است ‏که از اهمیت بالایی برخوردارند. برخی از این نکات عبارتند از:
‏هزینه‏های کیفیت در گزارش‏‏‏های حسابداری ‏به طور کامل ‏ثبت نمی‏شوند و اغلب هزینه‏های واقعی کیفیت بسیار بیشتر از ‏موارد‏ گزارش شد‏ه ‏هستند.
‏هزینه‏های کیفیت نباید تنها در مورد فعالیت‏‏‏های عملیاتی و تولیدی درنظر گرفته شوند‏ ‏بلکه فعالیت‏‏‏های خدماتی و پشتیبانی نیز‏ ‏تاثیر عمده‏‏‏ای در افزایش یا کاهش هزینه‏های کیفیت دارند‏،‏ ‏بنابراین‏ باید هزینه‏‏‏های مربوط نیز در هزینه‏‏‏های کیفیت مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند.
‏کاهش هزینه‏‏‏های کیفیت در چارچوب برنامه‏های استراتژیک سازمان‏ها قرار دارد.
‏1- هزینه‏های کیفیت کدامند؟
‏سه دیدگاه اصلی در مورد ‏تعریف‏ هزینه‏‏‏های کیفیت وجود دارد‏ ‏که عبارتند از:
‏هزینه‏‏‏های رسیدن به کیفیت مطلوب از طریق طراحی و سازماندهی
‏هزینه‏‏‏های عملیاتی واحد کنترل کیفیت‏ (‏تجهیزات، حقوق و دستمزد و…‏)
‏هزینه‏‏‏هایی که از کیفیت پایین و نامطلوب محصول ناشی می‏‏‏شود‏ ‏(شامل ضایعات، افت قیمت محصول و...).
‏در این پژوهش‏،‏ هزینه کیفیت برابر با مجموع هزینه‏های سه گروه ‏پیشگفته‏ در نظر گرفته شده و تلاش بر این است سیستم هزینه‏‏‏ای جامعی طراحی شود که تمامی دیدگاه‏‏‏های هزینه‏‏‏ای ‏یادشده‏ را در برگیرد.
‏ گام برداشتن در ‏جهت‏ بهبود کیفیت‏،‏ به تعریف پروژه‏‏‏های بهبود کیفی و همزمان با آن توسعه سیستم حسابداری ‏نیاز ‏دارد‏؛‏ به طوری که بتوان اطلاعات مورد نیاز ‏به منظور ‏بررسی عملکرد پروژه‏‏‏های بهبود کیفیت را ‏به دست آورد.‏ بنابراین یک گام اساسی در کاهش هزینه‏‏‏ها‏،‏ اصلاح و توسعه سیستم حسابداری است‏؛‏ به گونه ای که بتوان هزینه‏های کیفیت را محاسبه کرد و ضمن ارائه گزارش‏‏‏های‏ مناسب‏،‏ ‏به اندازه‏‏‏گیری ‏اثربخشی فعالیت‏‏‏ها و پروژه‏‏‏های کاهش هزینه ‏پرداخت‏ و راهکارهای عملی ‏برای ‏کنترل و بهبود هزینه‏های کیفیت و به تبع آن‏،‏ عملیات تضمین و کنترل کیفیت ارائه کرد.
‏به منظور‏ اصلاح و توسعه سیستم حسابداری باید هزینه‏‏‏های کیفیت ‏را‏ طبقه‏‏‏بندی ‏کرد‏ و به هر یک از گروه‏‏‏های هزینه‏‏‏ای‏،‏ کد هزینه تخصیــص داد.
‏1
‏2
‏به منظور‏ اندازه‏‏‏گیری هزینه‏‏‏های کیفیت لازم است ‏ابتدا ‏اجزای هزینه‏‏‏های کیفیت شناسایی و‏ ‏طبقه‏‏‏بندی شد‏ه،‏ سپس کلیه هزینه‏‏‏های مرتبط با کیفیت بر اساس آمار داده‏‏‏های هزینه‏‏‏ای موجود یا طرح مدون جمع‏‏‏آوری اطلاعات، مشخص و در قالب طبقه‏‏‏بندی شده دسته بندی شوند. تنها در این صورت است که می‏توان راهکارهای مناسبی ‏برای ‏حذف هزینه‏‏‏های عمده کیفیت ارائه و اجرا ‏کر‏د.
‏2- طبقه‏‏‏بندی‏
‏ کارشناسان، هزینه‏های کیفیت را در ‏چهار گروه‏ اصلی قرار می‏دهند. این گروه‏‏‏بندی در مقایسه با سایر گروه‏‏‏بندی‏‏‏های رایج‏،‏ از پذیرش و مقبولیت بیشتری برخوردار است. این چهارگروه عبارتند از:
‏الف - هزینه‏های شکست درونی‏ ‏(درون سازمانی)
‏ب –‏ هزینه‏های شکست برونی
‏ج –‏ هزینه‏‏‏های‏ ارزیابی کیفیت
‏د –‏ هزینه‏های طرح ریزی، پشتیبانی و پیگیری کیفیت
‏هر یک از این گروه‏‏‏های اصلی نیز زیر مجموعه‏‏‏هایی ‏دارند.
‏الف : هزینه‏های شکست درونی (درون سازمان‏ی‏)
‏ا‏ین هزینه‏ها ‏شامل ‏ایراد‏هایی است‏ که در مراحل مختلف ‏پیش‏ از تحویل محصول به مشتری بروز می‏کنند و سازمان به روش‏‏‏های مختلف از قبیل بازرسی و آزمایش توسط کارکنان واحد کنترل کیفیت خود یا بازرسان خارجی به این ‏عیوب‏ پی ‏می‏‏‏برد‏ و به حذف ‏آنها اقدام ‏می‏‏‏کند. زیر گروه‏‏‏های تشکیل‏‏‏دهنده این گروه عبارتند از:
‏1ـ‏ هزینه‏های دورریز یا اسقاطی :‏ ‏محصولات و اقلامی که به علت عدم انطباق با مشخصه‏‏‏های مهندسی تعریف شده، قابلیت ارائه به مشتریان ‏و یا‏ استفاده در کاربردهای دیگر‏ را نداشته باشند، ‏ به عنوان دورریز یا اسقاط درنظرگرفته می‏شوند.‏ ‏مانند تغییر شکل ورق‏‏‏های فولادی به علت بالا بودن دمای کوره‏‏‏های لعاب .
‏2ـ‏ هزینه‏های تعمیر و دوباره‏‏‏کاری محصولات تولیدی شرکت:‏ ‏محصولاتی‏ ‏که در داخل شرکت ساخته می‏شوند و به دلیل مطابقت نداشتن با مشخصه‏‏‏های‏ ‏مورد نیاز، قابل استفاده نیستند، در برخی موارد با تکرار برخی فعالیت‏‏‏های اصلاحی یا انجام فعالیت‏‏‏های تعمیراتی قابل استفاده می‏‏‏شوند که هزینه این گونه فعالیت‏‏‏ها باید از فعالیت‏‏‏های تولیدی تفکیک و در سرفصل هزینه‏های کیفیت منظور شود. اصلاح سوختگی رنگ بدنه خودروها، رگلاژ ‏کر‏دن درهای خودرو و …‏ مثال‏‏‏های این نوع هزینه‏ها هستند.
‏3‏ـ‏ هزینه‏های تحلیل شکست:‏ هزینه‏های مربوط به بررسی و تحلیل کارشناسی علل بروز ایراد در محصول و ‏چاره‏‏‏اندیشی در خصوص‏ راه حل‏‏‏های رفع و جلوگیری از تکرار آنها در این زیر گروه قرار می‏‏‏گیرند.
‏کلیه هزینه‏های مربوط به گروه‏‏‏های مهندسی، R&D‏ و مشاور‏ا‏ن و جلسات متعددی که با حضور مدیران و کارشناسان ارشد ‏به منظور ‏رفع علت وقوع ضایعات تشکیل می‏‏‏شود‏،‏ در این گروه از هزینه‏ها ‏جای می‏‏‏گیرند‏.
‏4ـ‏ تعمیر واصلاح اقلام معیوب دریافتی:‏ ‏شامل ‏هزینه‏های مربوط به آماده سازی اقلام دریافتی از تامین‏‏‏کنندگان مواد مورد استفاده که به علت عدم رعایت مشخصه‏‏‏های درخواستی از طرف تامین

 

دانلود فایل