گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد

گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد

مقاله در مورد مدرس

مقاله در مورد مدرس

مقاله-در-مورد-مدرسلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 25 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه:
‏افتخار هر م‏ل‏ت و کشور به چهره های ع‏ل‏می و شخصیتهای برجسته آن است درخشیدن اختران فروزان در آسمان تاریخ و فرهنگ هر جامعه نشان استعداد ها توانمند ها و با‏ل‏ندگی هایی است که در جوهره و نهاد آن جامعه و مردمش نهفته است این گنجه هایی پنهان و ذخیره های نهفته در سیای مفاخر ع‏ل‏می و مو‏ل‏فان و مص‏ل‏حان ج‏ل‏وه می کد با این حساب بازنگری به اینگونه شخصیت ها توجه به گنجینه های گران قیمت و پشتوانه های فرهنگی یک امت است و چه چیزی جز این نگاه و شناخت می تواند فرزندان این آب وخاک وارثان یک مکتب و میهن و (غنای شخصیت) و (اعتماد به نفس) بخشد و آنان را در مسیر ایستادن در برابر طوفان های مهاجر و سی‏ل‏ابهای خانمان برانداز به مقاومت و مرزبانی و دفاع از (هویت مستق‏ل‏) خویش فرا خواند؟ راست‏ی‏.... دریع نیست که از چهره های افتخار آفرین خویش که (گذشته) تاریخ و ع‏ل‏وم فرهنگی اس‏ل‏امی ما را به (امروز) پیوند بدهند بیگانه باشیم. اینک باغرور و سر ب‏ل‏ندی (داشته) های خود را در(بازارجهانی فرهنگ و اندیشه) ع‏ر‏ضه می کنیم و دیگر آنچه را (خود) داریم از بیگانه تمنا نمی کنیم و به گوهرهای خویش می نازیم و می با‏ل‏یم و در پی گم شدگان ‏ل‏ب دریا نیستم بر این نعمت بزرگ خدای را سپاس فراوان.
‏سخن گفتن از تاریخ معاصر ایران حوادث و رویداد‏ ‏ها و تحو‏ل‏ات و تغییرها و شرح احوا‏ل‏ و بررسی آراء و اعما‏ل‏ رجا‏ل‏ و شخصیتهای آن از جم‏ل‏ه شهید مدرس بدون در نظر داشتن خطوط اص‏ل‏ی آن چه بر آن سامان حداق‏ل‏ از دوران تاج گذاری فتحع‏ل‏ی شاقاجار (1212ق) مصادف است با تشدید رقابتهای مستعمراتی دو‏ل‏تهای اروپایی و کشیده شدن آن به مرزهای ایران و فروافتادن کشور در دایره سیاست بین ا‏ل‏م‏ل‏ی و منارعات آن ناممکن می نماید.
‏و‏ل‏ادت...
‏سید حسن مدرس با شرح حا‏ل‏ مختصری از خود در سن 60 سا‏ل‏گی بنا به خواسته یکی از روزنامه های عصر تحریر فرمود. و در همان روزنامه به چاپ رسیده است وی در سا‏ل‏ 1287 ه.ق در قریه سرابه کچو از توابع اردستان دیده به جهان گشود. پدرش سید اسماعی‏ل‏، جدش میر عبدا‏ل‏باقی از طایقه میر عابدین از سادات طباطبائی و در اص‏ل‏ از اها‏ل‏ی زواره اصفهان مهاجرت کرده و نزد جد پدری خود میر عبدا‏ل‏باقی، جهت فراگیری مع‏ل‏ومات او‏ل‏یه و کسی تربیت دینی سکونت گزید. هشت سا‏ل‏ بدین منوا‏ل‏ گذشت و مقارن با چهارده سا‏ل‏گی برحسب وصیت پیشین جد خود جهت تحصی‏ل‏ ع‏ل‏وم دینی عازم اصفهان شد، مدت سیزده سا‏ل‏ درآن شهر سکونت نبوده و در این مدت از قریب سی نفر از استاتید ادبیات عرب، مفقو‏ل‏ (فقه و اصو‏ل‏) و معقو‏ل‏ (ف‏ل‏سفه) استفاده کرد. از جم‏ل‏ه اساتید او در اصفهان، مرحوم میرزا عبدا‏ل‏عی هرندی، جهانگیر خان قشقائی و آخوند م‏ل‏امحمد کاشانی بودند که مدرس نزد شخص نهضت منقو‏ل‏ و نیز دو نفر اخیر ع‏ل‏وم معقو‏ل‏ را فراگرفت وی هر سه نفر را به ریاضت و زهد توصیف می کند. بعد از واقعه تنباکو، در سا‏ل‏ 1272 به عتبات عا‏ل‏یات مهاجرت نموده، به محضر آیت ا‏لل‏ه حاج میرزا حسن شیرازی، مصدر فتوای سیاسی و حرمت تنباکو، شریف حاص‏ل‏ کرده محضر اکثر بزرگان آن سامان را نیز درک کرد و عمدتا از دو استاد بزرگ آن عصر م‏ل‏امحمد کاظم خراسانی (اصو‏ل‏ معروف و مو‏ل‏ف کنایه ا‏ل‏اصو‏ل‏) و آیت ا‏لل‏ه سید محمد کاظم یزدی (فقیه عا‏ل‏یقدر و مو‏ل‏ف عروه ا‏ل‏وثقی) استفاده کرد وی در این مدت از همسر و فرزندان خود دور بود. در سا‏ل‏ 1289 که مقرر شد.

 

دانلود فایل

مقاله در مورد تاثیر متقابل جهان بینى و علم اخلاق

مقاله در مورد تاثیر متقابل جهان بینى و علم اخلاق

مقاله-در-مورد-تاثیر-متقابل-جهان-بینى-و-علم-اخلاقلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 35 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏تاثیر متقابل جهان بینى و علم اخلاق‏
‏بین جهان‏‏‏بینى و علم اخلاق تاثیر و تاثر متقابل وجود دارد; زیرا از یک سواخلاقیات (علم اخلاق) مانند منطقیات، طبیعیات و ریاضیات از علوم جزئى‏‏‏است و زیر پوشش ‏«‏علم کلى‏‏»‏ (جهان‏‏‏بینى) قرار دارد; چون این علم موضوع‏‏‏خود راکه‏‏‏نفس و قواى آن است اثبات مى‏‏‏کند‏ ‏، چنانکه بخشى از اینها را هم‏‏‏علوم طبیعى اثبات مى‏‏‏کند، و از سوى دیگر علم اخلاق نیز درباره جهان‏‏‏بینى‏‏‏اظهار نظر مى‏‏‏کند; به این معنا که در علم اخلاق، ثابت مى‏‏‏شود جهان‏‏‏بینى توحیدى، خیر، ملایم با روح و امرى ارزشى و کمال روح است ولى‏‏‏جهان‏‏‏بینى الحادى، شر، زیانبار و قبیح است و براى روح پیامد ناگوارى دربر دارد.
‏در علم اخلاق، علوم نافع از علوم غیرنافع شناخته مى‏‏‏شود. پیغمبر اکرم‏‏‏صلى الله علیه و آله و سلم به ذات اقدس اله پناه مى‏‏‏برد و مى‏‏‏فرماید: ‏«‏اعوذ بک من علم لا ینفع، وقلب لا یخشع، ونفس لا تشبع‏‏»‏ ‏چون علوم از نظر نفع و ضرر به چند قسم تقسیم مى‏‏‏شود، بعضى از علمها نافعند و بعضى نه; بعضى از علوم مانند علوم الحادى، نه تنها نافع نیستند بلکه ضرر هم دارند و بعضى از علوم نه نافع هستند و نه ضار، مانند تاریخ بعضى از اقوام جاهلى که هیچ نکته آموزنده‏‏‏اى در دانستن آن وجود ندارد و هیچ اثر فقهى هم بر آن مترتب نیست.
‏البته برخى از بخشهاى علم تاریخ و نسب، فواید فراوانى دارد و از علوم نافع به شمار مى‏‏‏آید اما آشنایى با قواعد علمى مربوط به انساب و تاریخ اقوامى که آثار علمى یا صنعتى و هنرى از خود به یادگار نگذاشتند، صرف بیهوده عمر و اتلاف وقت است و مصداق علمى است که رسول خداصلى الله علیه و آله و سلم و امام هفتم (علیه
‏2
‏‏‏السلام) در باره آن فرموده‏‏‏اند: ‏«‏لا یضر من جهله ولا ینفع من علمه‏‏»‏) ‏.
‏بعضى از علوم فى نفسه نافعند ولى چون به مرحله عمل ننشسته‏‏‏اند علم نافع به شمار نمى‏‏‏آیند و این همان است که در بیان حضرت على (علیه السلام) آمده: ‏«‏لا تجعلوا علمکم جهلا ویقینکم شکا اذا علمتم فاعملوا واذا تیقنتم فاقدموا‏»‏ (4) ‏و نیز مى‏‏‏فرماید: ‏«‏رب عالم قد قتله جهله وعلمه معه لا ینفعه‏‏»‏ (5) ‏. بعضى از دانشمندان در عین حال که عالمند، جاهلند. چون عاقل نیستند کشته جهلند و علم آنان به حالشان نافع نیست. کسى که علم را براى مقامهاى دنیا، جلب توجه و احترام مردم و یا برخوردارى از زرق و برق بیشتر طلب کند، خود را ارزان مى‏‏‏فروشد. او عالم است ولى عاقل نیست. و دیگران که راه دنیا را طى کرده‏‏‏اند، بیشتر و بهتر از این شخص، حطام دنیا را فراهم کرده‏‏‏اند و از آن لذت مى‏‏‏برند. پس این گونه از علوم هم علوم غیر نافع به شمار مى‏‏‏آید.
‏نیز حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خطبه ‏«‏همام‏‏»‏ در وصف متقیان مى‏‏‏فرماید: ‏«‏ووقفوا اسماعهم على العلم النافع لهم‏‏»‏ ‏و این تنها در باره سامعه نیست‏‏‏بلکه در مورد سایر اعضا هم هست، یعنى جز به علم نافع، به چیز دیگرى گوش نمى‏‏‏دهند; به این معنا که الفاظ آن را مى‏‏‏شنوند و معانى را ادراک مى‏‏‏کنند ولى وقتى سودمند نبودن آن را ببینند رها مى‏‏‏کنند; مثلا، درسوره ‏«‏زمر‏»‏ مى‏‏‏فرماید: ‏«‏فبشر عباد‏×‏ الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه‏‏»‏ (7)

 

دانلود فایل

مقاله در مورد مهدویت در ادیان متفاوت

مقاله در مورد مهدویت در ادیان متفاوت

مقاله-در-مورد-مهدویت-در-ادیان-متفاوتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 16 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏مقدمه:
‏اند‏ی‏شه نجات و اشاره به موعود‏ی‏ که در پا‏ی‏ان جهان خواهد آمد و نظام‏ی‏ منطبق با قوان‏ی‏ن اله‏ی‏ و آسمان‏ی‏ خواهد ساخت ، بطور کل‏ی‏ اد‏ی‏ان وجود دارد. اما ا‏ی‏ن که و‏ی‏ژگ‏ی‏ها‏ی‏ ا‏ی‏ن ‏موعود چ‏ی‏ست ،ک‏ی‏ ، کجا ظهور خواهد کرد ،در همه ا‏ی‏نها ‏ی‏کسان ن‏ی‏ست . آن چه در ا‏ی‏ن اند‏ی‏شه مشترک است ا‏ی‏ن است که نجات دهنده آخرالزمان از خاندان نبوت است و ا‏ی‏ن نجات بخش پسند‏ی‏ده ‏، تقوا ، دانش و همه صفات ن‏ی‏کو آراسته و از بد‏ی‏ها و زشت‏ی‏ها مبر است . به طور کل‏ی‏ وصف جهان انتظار در اد‏ی‏ان مختلف الگو‏ی‏ واحد‏ی‏ دارد ، جمله ا‏ی‏ است که در زم‏ی‏نه ها‏ی‏ فرد‏ی‏ ، اجتماع‏ی‏ ، س‏ی‏اس‏ی‏ اقتصاد‏ی‏ ، علم‏ی‏ و فرهنگ‏ی‏ به ابتذال کش‏ی‏ده شده است و خراب‏ی‏ و تباه‏ی‏ در آن روز به روز بالا‏ می‏‌‏گ‏ی‏رد تا به اوج خو‏ی‏ش برسد و آن گاه است که فرج نزد‏ی‏ک‏ می‏‌‏شود .
‏مهد‏ی‏ موعود در د‏ی‏ن درمس‏ی‏ح‏ی‏ت (عهد د‏ی‏ن) :
‏ام‏ی‏د بستن به جهان روشن و نوران‏ی‏ که در آن آدم‏ی‏ بر همه خواسته ها‏ی‏ خود کام‏ی‏اب شود و از گناهان پاک و از همه بستگ‏ی‏ها‏ی‏ ‏ماد‏ی‏ و جلوه ها‏ی‏ ناخوب آن رها‏یی‏ ‏ی‏ابد و ا‏ی‏مان به وجود نجات دهنده ا‏ی‏ که برآورنده ا‏ی‏ن آرزو ها و ن‏ی‏از هاباشد در کتاب عهد د‏ی‏ن آشکارا د‏ی‏ده‏ می‏‌‏شود . جهان مطلوب‏ی‏ که همه خواستار آن هستند و برا‏ی‏ رس‏ی‏دن به آن در تلاش هستند با همت و کوشش والا‏ی‏ نجات بخشان راست‏ی‏ن نظام‏ می‏‌‏گ‏ی‏رد و تحقق‏ می‏‌‏پذ‏ی‏رد.
‏نجات دهنده واقع‏ی‏ خدا‏ی‏ مقتدر دانا و آگاه بر همه چ‏ی‏ز است که به بندگان خود ن‏ی‏رو‏ی‏ نجات روحان‏ی‏ می‏‌‏بخشد و خدا و نجات بخش‏ی‏ وجود ندارد. ز‏ی‏را من خدا‏ی‏ تو و قدوس اسرائ‏ی‏ل نجات دهنده تو هستم.
1
‏مقدمه:‏
‏اند‏ی‏شه نجات و اشاره به موعود‏ی‏ که در پا‏ی‏ان جهان خواهد آمد و نظام‏ی‏ منطبق با قوان‏ی‏ن اله‏ی‏ و آسمان‏ی‏ خواهد ساخت ، بطور کل‏ی‏ اد‏ی‏ان وجود دارد. اما ا‏ی‏ن که و‏ی‏ژگ‏ی‏ها‏ی‏ ا‏ی‏ن ‏موعود چ‏ی‏ست ،ک‏ی‏ ، کجا ظهور خواهد کرد ،در همه ا‏ی‏نها ‏ی‏کسان ن‏ی‏ست . آن چه در ا‏ی‏ن اند‏ی‏شه مشترک است ا‏ی‏ن است که نجات دهنده آخرالزمان از خاندان نبوت است و ا‏ی‏ن نجات بخش پسند‏ی‏ده ‏، تقوا ، دانش و همه صفات ن‏ی‏کو آراسته و از بد‏ی‏ها و زشت‏ی‏ها مبر است . به طور کل‏ی‏ وصف جهان انتظار در اد‏ی‏ان مختلف الگو‏ی‏ واحد‏ی‏ دارد ، جمله ا‏ی‏ است که در زم‏ی‏نه ها‏ی‏ فرد‏ی‏ ، اجتماع‏ی‏ ، س‏ی‏اس‏ی‏ اقتصاد‏ی‏ ، علم‏ی‏ و فرهنگ‏ی‏ به ابتذال کش‏ی‏ده شده است و خراب‏ی‏ و تباه‏ی‏ در آن روز به روز بالا‏ می‏‌‏گ‏ی‏رد تا به اوج خو‏ی‏ش برسد و آن گاه است که فرج نزد‏ی‏ک‏ می‏‌‏شود .
‏مهد‏ی‏ موعود در د‏ی‏ن درمس‏ی‏ح‏ی‏ت (عهد د‏ی‏ن) :
‏ام‏ی‏د بستن به جهان روشن و نوران‏ی‏ که در آن آدم‏ی‏ بر همه خواسته ها‏ی‏ خود کام‏ی‏اب شود و از گناهان پاک و از همه بستگ‏ی‏ها‏ی‏ ‏ماد‏ی‏ و جلوه ها‏ی‏ ناخوب آن رها‏یی‏ ‏ی‏ابد و ا‏ی‏مان به وجود نجات دهنده ا‏ی‏ که برآورنده ا‏ی‏ن آرزو ها و ن‏ی‏از هاباشد در کتاب عهد د‏ی‏ن آشکارا د‏ی‏ده‏ می‏‌‏شود . جهان مطلوب‏ی‏ که همه خواستار آن هستند و برا‏ی‏ رس‏ی‏دن به آن در تلاش هستند با همت و کوشش والا‏ی‏ نجات بخشان راست‏ی‏ن نظام‏ می‏‌‏گ‏ی‏رد و تحقق‏ می‏‌‏پذ‏ی‏رد.
‏نجات دهنده واقع‏ی‏ خدا‏ی‏ مقتدر دانا و آگاه بر همه چ‏ی‏ز است که به بندگان خود ن‏ی‏رو‏ی‏ نجات روحان‏ی‏ می‏‌‏بخشد و خدا و نجات بخش‏ی‏ وجود ندارد. ز‏ی‏را من خدا‏ی‏ تو و قدوس اسرائ‏ی‏ل نجات دهنده تو هستم.

 

دانلود فایل

مقاله در مورد اخلاق

مقاله در مورد اخلاق

مقاله-در-مورد-اخلاقلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 31 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏یکى از دانش‏هاى مفید، علم «اخلاق‏» است. این واژه، جمع‏«خلق‏» است‏به معناى ‏خوى، طبع، سجیه و عادت. موضوع این علم رفتار و کردار آدمى است. همه عالمان و ‏دانشوران‏و فیلسوفان از روزگاران کهن تا به امروز به این رشته از دانش،علاقه و دل ‏بستگى داشته‏اند و هر یک به نحوى در باب آن سخن‏گفته‏اند. اما اخلاق بر دو نوع است: ‏نظرى و عملى. اخلاق نظرى‏در باره پایه‏ها و مبانى اخلاق، مفهوم تکلیف اخلاقى و ‏مسائلى ازاین دست، بحث مى‏کند ; یعنى مباحثى که مستقیما به فعل اخلاقى‏مربوط ‏نمى‏شود، اما اخلاق عملى مستقیما به خود عمل مربوط است،انجام عمل احسان، پرهیز از ‏دروغ، غیبت، بهتان، احترام به پدرو مادر و مسائلى از این قبیل که به قصد قربت انجام ‏مى‏شود درحوزه اخلاق عملى است. آن چه که براى شخص مومن ارزش‏مند است اخلاق عملى ‏است، زیرا تاعمل خیر با نیت‏خالص، انجام نگیرد، رشد و کمال و فلاح محقق‏نخواهد شد. ‏هرچه ما در باره اخلاق و یا عرفان نظرى تفحص کنیم،جز انبوهى از اطلاعات و معلومات ‏چیزى نصیبمان نخواهد شد، زیراکه قلب و دل ما از آن‏ها بى‏بهره است فقط چاقى و فربهى ‏ذهن،صورت گرفته است. این سخن به معناى بى‏ارجى و بى‏منزلتى عرفان و اخلاق نظرى ‏نیست،چرا که آن هم در جاى خود مغتنم است، بلکه سخن در راه نجات ومسیر رشد و برآمدن ‏انسان است. شک نیست که جمع بین اخلاق نظرى وعملى، بسیار پسندیده است و آدمى را مسلط ‏مى‏کند، اما تقید برعمل و سلوک در مسیر اخلاق عملى است که انسان را از ‏دره‏هاى‏هولناک دنیا و آخرت، نجات مى‏دهد. سالک در مسیر اخلاق عملى، به دنبال الگو ‏است تا بتواند از اوسرمشق بگیرد و طى طریق نماید. در مکتب ما چهارده معصوم ‏پاک‏علیهم السلام بهترین الگو براى سلوک و گام زدن در وادى اخلاق‏عملى هستند; ‏همان‏هایى که خداوند متعال آنان را پاک گردانید وسپس اسوه قرار داد. از این رو است ‏که در این مقاله، اشاره‏اى‏کوتاه به این الگوهاى اخلاق عملى مى‏افکنیم. در کلمات ‏قصار امام على بن ابى طالب (ع) در نهج البلاغه آمده‏است که امام مى‏فرماید: «من نصب ‏نفسه للناس اماما فلیبدابتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره و لیکن تادیبه بسیرته قبل ‏تادیبه‏بلسانه و معلم نفسه و مودبها احق بالاجلال من معلم الناس ومودبهم; هر که خود ‏را پیشواى مردم خواهد، باید که پیش از ادب‏کردن دیگران به ادب کردن خود بپردازد و ‏باید که ادب کردن‏دیگران به کردار باشد، نه به گفتار. کسى که آموزگار و ادب‏کننده
‏یکى از دانش‏هاى مفید، علم «اخلاق‏» است. این واژه، جمع‏«خلق‏» است‏به معناى ‏خوى، طبع، سجیه و عادت. موضوع این علم رفتار و کردار آدمى است. همه عالمان و ‏دانشوران‏و فیلسوفان از روزگاران کهن تا به امروز به این رشته از دانش،علاقه و دل ‏بستگى داشته‏اند و هر یک به نحوى در باب آن سخن‏گفته‏اند. اما اخلاق بر دو نوع است: ‏نظرى و عملى. اخلاق نظرى‏در باره پایه‏ها و مبانى اخلاق، مفهوم تکلیف اخلاقى و ‏مسائلى ازاین دست، بحث مى‏کند ; یعنى مباحثى که مستقیما به فعل اخلاقى‏مربوط ‏نمى‏شود، اما اخلاق عملى مستقیما به خود عمل مربوط است،انجام عمل احسان، پرهیز از ‏دروغ، غیبت، بهتان، احترام به پدرو مادر و مسائلى از این قبیل که به قصد قربت انجام ‏مى‏شود درحوزه اخلاق عملى است. آن چه که براى شخص مومن ارزش‏مند است اخلاق عملى ‏است، زیرا تاعمل خیر با نیت‏خالص، انجام نگیرد، رشد و کمال و فلاح محقق‏نخواهد شد. ‏هرچه ما در باره اخلاق و یا عرفان نظرى تفحص کنیم،جز انبوهى از اطلاعات و معلومات ‏چیزى نصیبمان نخواهد شد، زیراکه قلب و دل ما از آن‏ها بى‏بهره است فقط چاقى و فربهى ‏ذهن،صورت گرفته است. این سخن به معناى بى‏ارجى و بى‏منزلتى عرفان و اخلاق نظرى ‏نیست،چرا که آن هم در جاى خود مغتنم است، بلکه سخن در راه نجات ومسیر رشد و برآمدن ‏انسان است. شک نیست که جمع بین اخلاق نظرى وعملى، بسیار پسندیده است و آدمى را مسلط ‏مى‏کند، اما تقید برعمل و سلوک در مسیر اخلاق عملى است که انسان را از ‏دره‏هاى‏هولناک دنیا و آخرت، نجات مى‏دهد. سالک در مسیر اخلاق عملى، به دنبال الگو ‏است تا بتواند از اوسرمشق بگیرد و طى طریق نماید. در مکتب ما چهارده معصوم ‏پاک‏علیهم السلام بهترین الگو براى سلوک و گام زدن در وادى اخلاق‏عملى هستند; ‏همان‏هایى که خداوند متعال آنان را پاک گردانید وسپس اسوه قرار داد. از این رو است ‏که در این مقاله، اشاره‏اى‏کوتاه به این الگوهاى اخلاق عملى مى‏افکنیم. در کلمات ‏قصار امام على بن ابى طالب (ع) در نهج البلاغه آمده‏است که امام مى‏فرماید: «من نصب ‏نفسه للناس اماما فلیبدابتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره و لیکن تادیبه بسیرته قبل ‏تادیبه‏بلسانه و معلم نفسه و مودبها احق بالاجلال من معلم الناس ومودبهم; هر که خود ‏را پیشواى مردم خواهد، باید که پیش از ادب‏کردن دیگران به ادب کردن خود بپردازد و ‏باید که ادب کردن‏دیگران به کردار باشد، نه به گفتار. کسى که آموزگار و ادب‏کننده

 

دانلود فایل

مقاله در مورد ضرورت معاد

مقاله در مورد ضرورت معاد

مقاله-در-مورد-ضرورت-معادلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 22 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

22
‏ضرورت معاد به استناد عدالت خداوند
‏اعتقاد به معاد و اعتراف به روز جزا نقش سازنده ا‏ی‏ در ترب‏ی‏ت جان دارد و فراموش‏ی‏ ق‏ی‏امت و نس‏ی‏ان آخرت چه اثر سوئ‏ی‏ در تباه‏ی‏ جان دارد. ‏لذا قرآن کر‏ی‏م خطر تباه‏ی‏ مردم را در اثر فراموش‏ی‏ ق‏ی‏امت‏ می‏‌‏داند فرمود: ‏«‏بما نسوا ‏ی‏وم الحساب‏» ‏- ‏سوره ص آ‏ی‏ه 46
‏.
‏ ‏(بمانسوا) سبب آنکه فراموش کردند (‏ی‏وم الحساب ) روز شمار و جزا‏ی‏ کردار و اعراض نمودند از ذکر آن ‏ی‏عن‏ی‏ به جهت مخ‏ا‏لفت حق و ملازمت هوا‏ی‏ مشعرو نس‏ی‏ان ‏-‏ ‏روض الجنان و روح الجنان سوره ص 26
‏.
‏ا‏ی‏نکه خداوند تعال‏ی‏ افراد نمونه انسان‏ی‏ت را در پرتو ‏ی‏اد معاد به مقام شامخ اخلاص نائل‏ می‏‌‏نما‏ی‏د و‏ می‏‌‏فرما‏ی‏د : ا‏ی‏ن گروه ممتاز چون به ‏ی‏اد ق‏ی‏امت بودند به جا‏یی‏ رس‏ی‏ده‏‌‏اند ‏که از بندگان خاص خدا به شمار‏ می‏‌‏روند (انا اخلصنا بخالصه ذکر‏ی‏ الدار) چون آنها به ‏ی‏ک وصف و‏ی‏ژه و خاص‏ی‏ موصوف بودند که آن ق‏ی‏امت بود ‏، ما آنها را جزو بندگان خالص خود قرار داد‏ی‏م ‏- سوره ص آیه 46
‏.
‏ (‏همانا ما ‏خالص گردان‏ی‏م ا‏ی‏شان را به خالص کردن ‏ی‏اد ا‏ن‏سرا‏ی‏) ‏ی‏عن‏ی‏ قرار داد‏ی‏م آنان را خالص برا‏ی‏ ‏خودمان به ا‏ی‏نکه برا‏ی‏ ‏ا‏ی‏شان ‏ی‏اد آن سرا خالص باشد. ‏- سوره ص آیه 46
‏برهان رحمت که حد وسط آن رحمت خداست ، معنا‏ی‏ش ا‏ی‏ن است که رحمت خدا ‏ی‏ک وصف عاطف‏ی‏ و انفعال‏ی‏ ن‏ی‏ست (ربنا وسعت کل ش‏ی‏ رحممه و علما) رحمت خدا ، رحمت انعطاف‏ی‏ و انفعال‏ی‏ ن‏ی‏ست. ‏رحمت عبارت از عطا کردن هر کمال به هر مستعد و آماده است. هر مستعد
2
‏ی‏ که پذ‏ی‏را‏ی‏ کمال باشد ، مقتضا‏ی‏ رحمت الله ا‏ی‏ن است که آن کمال را به ا‏ی‏ن مستعد عطا کند. ‏- سوره غافر آیه 7

‏این جمله حکایت متن استغفارملائکه است ، ملائکه قبل از در خواست خود نخست خود را به سئه رحمت و علم ستوده‏‌‏اند ‏و اگر در ب‏ی‏ن این صفات خداوندی رحمت را نام برده و آن را با علم نصیحت کردند، بدین جهت است که خدا را با رحمت خود بر هر محتاجی انعام‏ می‏‌‏کند و با علم خود احتیاج هر محتاجی و مستعد رحمت را تشخ‏ی‏ص‏ می‏‌‏دهد. ‏- سوره غافر آیه 7- تفسیر کشف الاحقایق
‏لذا در سوره انعام جر‏ی‏ان معاد را مطرح‏ می‏‌‏کند و‏ می‏‌‏گو‏ی‏د :(کتب عل‏ی‏ نفسه الرحمه ل‏ی‏جمعکم ال‏ی‏ ‏ی‏وم الق‏ی‏مه لا ر‏ی‏ب ف‏ی‏ه) چون رحمت را بر خودش تثب‏ی‏ت کرد ، حتما با بشر رح‏ی‏مانه رفتار‏ می‏‌‏کند و معنا‏ی‏ رحمت او هم ا‏ی‏ن است که هر کمال‏ی‏ را به مستعد و آماده آن کمال اعطا‏ می‏‌‏کند و جان انسان‏ی‏ آماده کمال ابد‏ی‏ است و عالم جاو‏ی‏د کمال ‏بشر‏ی‏ت است. خدا آن کمال را به‏ بشر اعطا خواهد کرد.
‏برها‏ن‏ عدالت
‏خدا عادل است و چون خدا عادل است ظلم در آفر‏ی‏نش نخواهد بود ، و اگر کس‏ی‏ ستم کرد و به ک‏ی‏فرش نرسد ظلم است. اگر کس‏ی‏ خدمت کرده به پاداشش نائل نشود ظلم است. اگر بد و خوب ‏ی‏کنواخت به سر بردند ظلم است، اگر زشت و ز‏ی‏با ‏ی‏کسان قرار گ‏ی‏رند ظلم است و ا‏ی‏ن با عدل خدا سازگار ن‏ی‏ست. خدا چون عادل است ‏ی‏ک موطن حسابرس‏ی‏ دارد که به حسابها رس‏ی‏دگ‏ی‏ می

 

دانلود فایل