گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد

گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد

مقاله در مورد امام مجتبی(ع

مقاله در مورد امام مجتبی(ع

مقاله-در-مورد-امام-مجتبی(علینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏به نام خدا
‏امامت و رهبری معصوم، بعد از پیامبر خدا(ص)از معتقدات شیعه است و همین اعتقاد، شیعه را از دیگر مذاهب اسلامی جدا کرده است. در طول تاریخ اسلام، امامت محور همه نزاع ها و کشمکش های حق و باطل بوده و اگر در این گیرودار امامتِ راستین، جایگاه خود را بازمی یافت، صلاح و سعادت بر امت اسلامی حاکم می شد و چون چنین نشد، این همه مصائب و تیره بختی ها جامعه اسلامی را فراگرفت و کیان اسلامی بازیچه ناکسانى، همچون بنی امیّه و بنی عباس و... شد. بر این اساس در این جا با توجهی بیش تر این مبحث را دنبال می کنیم:
‏علما و دانشمندان کلام، امامت را چنین تبیین می کنند‏.
‏(الإمامة رئاسة عامّة فى أمور الدین والدّنیا لشخص من الاشخاص نیابة عن النبى(ص)وهى واجبة عقلاً.)‏(1)‏.
امامت، ریاست همگانی امّت است در تمام امور دینی و دنیایی که به انسانی واگذار می گردد و او به نیابت و جانشینی از پیامبر خدا(ص)امور جامعه را با مسؤولیت خود می پذیرد و به انجام می رساند و این امری بدیهی و روشن و مورد قبول عقلای عالم است. در نیازمندی جامعه به چنین منصب و مقامى، هیچ گونه تردیدی وجود ندارد و همه فرقه های اسلامى، اعم از اشاعره، معتزله و امامیّه بر آن اتفاق نظر دارند و امامت را برای جامعه امری ضروری و حتمی می دانند و بالاتر آن که چنین امامت و زعامتی را لطفی از ناحیه پروردگار می دانند.‏(2)‏آیه هاى: (یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَاأُنزِلَ إلَیکَ ...‏(3)‏ (الَّذِّینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاتِ اللّهِ وَیَخشَوْنَهُ ...‏(4)‏ چیزی نیست جز اعلان و ابلاغ لطف و رحمت از ناحیه پروردگار عالم بر مردم، توسط رسول گرامی اش.
‏امامت، پیمان و عهد الهی است که هرکسی را لیاقت آن نیست که عهده دار آن باشد، (لایَنالُ عَهْدى الظَّالِمِینَ)‏(5‏)‏ بلکه اشخاصی معیّن از سوی خداوند و یا رسول گرامی اش تعیین می شوند که این بار سنگین را بر دوش کشند. مسؤولیت امامت و رهبری امّت در یک زمان بر عهده یک نفر خواهد بود‏(6)‏؛ روایات متواتر و مشهوری بر این مطلب دلالت دارد که نمونه هایی از آن را خواهیم آورد.
‏گفتار شیعه و معتزله در امامت.
2

علمای امامیّه (شیعه) و معتزله گویند: امامت و زعامت معصوم، بندگان خدا را به حق نزدیک و از معصیت دور می کند و این خود لطفی است که شامل حال همه انسان ها می شود و لطف خالق بر مخلوق (با توجه به فیّاضیت مطلق خداوند) در نظر عقل امری لازم است؛ بنابراین بر خداوند است‏ ‏انتخاب و تعیین امام.‏(7)‏.
‏مطلب دیگر این که امامت، مکمّل رسالت است و این جاست که خداوند در غدیرخم، پس از تعیین علىّ بن ابی طالب(ع)به خلافت فرمود:.
‏(اَلْیَومَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِى وَرَضِیْتُ لَکُمُ الإِسْلامَ دِیناً‏(8)‏؛ امروز دین شما را کامل کردم و نعمت ها را بر شما تمام نمودم و اسلام را برای شما آئین (جاویدان) قرار دادم.) در تفسیر علی بن ابراهیم است که محمدبن مسلم نقل می کند: امام باقر(ع)فرمود: (آخر فریضة أنزلها اللّه تعالى، الولایة، ثم لم ینزل بعدها فریضة ثمّ نزل: اَلْیَومَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ، بکراع الغمیم، فأقامها رسول اللّه بالجحفة، فلم ینزل بعدها فریضة‏(9)‏؛ آخرین واجبی را که خداوند تبارک وتعالی نازل کرد ولایت بود و بعد از آن درباره هیچ فریضه ای آیه نازل نشد تا این که در کراغ غمیم‏‏(10)‏، آیه (اَلْیَومَ أَکْمَلْتُ ...) نازل گردید، پس رسول خدا(ص)در جحفه اعلان نمود و این واجب را انجام داد و بعد هم در مورد هیچ فریضه ای آیه ای نازل نگردید.).
پس امامت و وصایت علی بن ابی طالب(ع)از امور مسلّم بین مسلمانان است و حتی ابوالفتح إربلى (متوفای 692ه.ق.) درباره امامت حسن بن على(ع)نیز ادعای اتفاق و اجماع می کند و می گوید: هیچ یک از مسلمانان در امامت امام مجتبی(ع)با ما مخالف نیست و سپس روایتی از اهل سنّت نقل می کند که رسول خدا(ص)فرمود:.
‏(انّ الخلافة بعدى ثلاثون سنة ثم تعود ملکاً‏(11)‏؛ جانشینی بعد از من سی سال ماندگار است و پس از آن به صورت حکومت و سلطنت درخواهد آمد.)‏(12)‏.

پس اهل سنت، حکومت هفت ماهه امام مجتبی(ع)را جزء سی سال می دانند که بعد از آن، معاویه خلافت و جانشینی رسول خدا(ص)را به صورت سلطنت و حکومت در خاندان خود (بنی امیّه) درآورد.
‏بیعت و معیارهای حاکم اسلامی.

 

دانلود فایل

مقاله در مورد برزخ

مقاله در مورد برزخ

مقاله-در-مورد-برزخلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 51 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ ? ‏2
‏1
‏مقدمه
‏عالم تکوین با همه زیر مجموعه ها و اجزای آن ، جملگی از آیات خداوند قادر متعالند. از جمله این آیات و نشانه های الهی ، ظهور فصلهای چهارگانه عمر انسان است، که همانند ابرها ، در آسمان عمر انسان ، ظاهر می شوند و سپس با طوفان اجل، از پهنه آسمان محو می گردند . خالق نظام هستی ، فصول اربعه بهار ، تابستان، پاییز و زمستان را ایجاد نموده تا علاوه بر چرخش زیبای طبیعت ، انسان را به فلسفه خلقت عوالم وجود و غایت نظام هستی متنبه سازد . طلوع و غروب خورشید و ماه و ستارگان ، علاوه بر روشنایی در روز و پوشاندن پرده سیاه در شب ، بیانگر واقعیت دیگری برای انسان متدبر است که همگان را بیداری بعد از مرگ، در این عالم تکوین آگاه می‌سازد. همان طور که نعمت خواب و بیداری قبل از خواب نشانگر حیات واقعی پس از مرگ است اگر چ نردبان عقل و احساس و تجربه در شناخت این حیات کوتاه است ، اما با تدبر در محسوسات طبیعت و نظام آفرینش ، درک آن آسان ترمی‌گردد .
‏حیات دنیوی انسان چیزی شبیه فصول چهارگانه طبیعت است که دوران طفولیت و کودکی آن ، زمان ظهور انسان در عرصه زندگی دنیایی است ، سپس به دوران نوجوانی و جوانی و بعد به مرحله پیری پا می گذارد و کم کم به افق حیات دنیوی خود نزدیک شده و زمستان عمرش از راه خواهد رسید و دار فانی را برای وصول به دار بقاء وداع خواهد کرد .
‏از علی علیه السلام سئوال شد چرا از مرگ نمی ترسید و مرگ را دوست می‌دارید ؟ فرمود : چون نمونه الطاف خداوند را در دنیا دیده ام ، یقین دارم آن خداوندی که در دنیا به من لطف داشته و مرا در راه فرشتگان و پیامبرانش قرار داده پس از این جهان و در روز قیامت فراموشم نخواهد کرد ، از پذیرائی خدای بزرگ در آن روز بزرگ دلهره و ترس ندارم .
‏لذا آن حضرت می فرمود : علاقه من به مرگ از علاقه کودک شیرخوار به پستان مادرش بیشتر است ( نهج البلاغه ).
‏انتظار مرگ ، نزدیک دیدن مرگ ، یقین به مرگ ، انسان را از انجام تکالیف و وظائف فردی واجتماعی دنیوی و اخروی باز نمی دارد ، بلکه بهترین وسیله برای تلاش و ایجاد شور و نشاط برای انجام کارهای دنیا و آخرت است . مرگ و یاد مرگ یعنی ساختن و ساخته شدن .
‏ ? ‏2
‏1
‏عالم برزخ‏
‏برزخ از نظر لغت اصطلاح
‏کلمه « برزخ» معمولا در محاورات ، همراه با کلماتی مثل « مابین »، « ما بینهما » به کار می‌رود ، مثلا گفته می شود :« برزخ ما بین این دو » یا « برزخ بین دو چیز » و یا «برزخ بین دنیا و آخرت » و در قرآن شریف آمده است :
‏« بینهما برزخ لایبقیان »‏ سوره 55 آیه 20
‏ « و جعل بینهما برزخا و حجراً محجوراً »‏ سوره 25 آیه 53
‏.
‏مشاهده می شود که ، « برزخ» در دو آیه فوق همراه با کلمه « بینهما» به کار رفته است و این بدان علت است که « برزخ» در لغت به معنای « حاجز و مانع » است ، و حاجز و مانع در محاورات یک معنای مستقلی نیستند ، درست مثل معنای « فی » در عربی و کلمه «در» در فارسی است . اگر چه این دو کلمه به خودی خود دارای معنی و مفهومی هستند [یعنی:تو ، داخل ، درون ] اما این معنا ، معنای مستقلی نیست و برای تمام شدن معنای آن احتیاج به کلمه یا کلمه های دیگر است ، مثل اینکه می‌گوئیم: « در خانه ، در مدرسه و …‏» که کلمه « در » همراه با « خانه و مدرسه» توانسته است معنای خود را ایفا کند . روی همین حساب اگر معنای لغوی « برزخ » حاجز و مانع باشد باید معلوم شود حاجز میان چه و چه چیزی، و یا مانع میان کدام دو چیز .

 

دانلود فایل

مقاله در مورد درباره امام علی

مقاله در مورد درباره امام علی

مقاله-در-مورد-درباره-امام-علیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 31 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه:
‏مولانا جلال الدین مولوی که از شاعران بزرگ و برجسته ی ایران اسلامی است، خدمت عظیمی به عرفان، اسلام و ادبیات ایران و جهان کرده است و هنوز هم کلیات مثنوی معنوی و دیوان شمس او از ارزشمندترین آثار الهام بخش معارف اسلامی است. او در شرحی بر حدیث معروف پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: هر کس بخواهد عالم آدم، تقوای نوح، بردباری ابراهیم، هیبت موسی (ع) . عبارات عیسی (ع) را ببیند به علی بنگرد می گوید:
‏تا صورت پیوند جهان بود علی بود
‏تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود
‏شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود
‏سلطان سخا و کرم و جود علی بود
‏مسجود ملائک که شد آدم، زعلی بود
‏آدم چو یکی قبله و مقصود علی بود
‏هم آدم و هم شیث و هم ایوب و هم ادریس
‏هم یوسف و هم یونس و هم هود علی بود
‏آن شیر دلاور که ز بهر طمع نفس
‏در خوان جهان پنجه نیالود علی بود
‏آن کاشف قرآن که خدا در همه قرآن
‏کردش صفت عصمت و بستود علی بود
‏آن عارف سجاد که خاک درش از قبر
‏از کنگره عرش برافزود علی بود
‏آن شاه سرافراز که اندر ره اسلام
‏تا کار نشد، هیچ نیاسود علی بود
‏آن قلعه گشایی که در از قلعه ی خیبر
‏برکند به یک حمله و بگشود علی بود
‏چندان که در آفاق نظر کردم و دیدم
‏از روی یقین در همه موجود علی بود
‏این کفر نباشد، سخن کفر نه این است
‏تا هست علی باشد و تا بود علی بود
‏سر دو جهان جمله ز پیدا و ز پنهان
‏شمس الحق تبریز که بنمود علی بود‏. بیست و پنج سال سکوت علی (ع) ص 262، تألیف فؤاد فاروقی از نویسندگان اهل سنت به نقل از دیوان شمس
‏چه گویم درباره کسی که: دوستانش از بیمی که داشتند و دشمنانش از حسدی که در دل می پروراندند فضائل او را پنهان کردند و مع‌ذلک شهرت فضیلتش جهان را گرفت‏. خلیل بن احمد نحوی
‏. علی علیه السلام به واسطه ی شدت عدالتش شهید شد زیرا مردم طاقت تحمل قوانین او را نداشتند‏. کارلایل
‏. ای سرو من! آیا این رواست که به جای فراهم آمدن به خدمتت درباره ات اختلاف پیدا کنند؟ بعضی از آنها تو را از دست دادند و تو را نیافتند. «گروهی تو را از دست دادند و یافتند» و فرقه ای تو را یافته آنگه از دست دادند، بی شک، این شگفت حیرت زایی است‏ . سلیمان کنانی «مقدمه ی کتاب امام علی مشعلی و دژی»
‏. علی علیه السلام نزدیک ترین مردم خدا و بهترین فرد از نظر منزلت و بالاترین کس از جهت فداکاری و مجاهدت است‏. ابوبکر بن ابی فتحانه (مناقب خوارزمی)
‏. و ما در زمان پیامبر (ص) به علی (ع) چنان می نگریستیم که بر ستاره نگاه می کنیم‏. عمربن خطاب «امام علی (ع)
‏.
‏قهرمانیهای امام علی علیه السلام فقط منحصر به میدان های کارزار نیست بلکه او در روشن اندیشی، پاکی وجدان، سحربیان، عمق و کمال انسانیت، شور و حرارت ایمان، بلندی همت و فکر، یاوری و هواداری از رنج دیده ها در قبال جفاکاران و فروتنی در مقابل حق، هر کجا که تجلی کند نیز قهرمان بود‏. میخائیل نعیمه
‏.
‏ما نیز بر آن شدیم که با سیری در آیات کلام ا…‏ مجید از علی (ع) بنویسیم، آن امامی که خود حقیقت قرآن است و از لیله القدر و چه نیکو فرمود خداوند سبحان که «لیله القدر» «و ماأدریک ما لیله القدر» اگر شب قدر را نتوان دریافت، روز قدر را که نموداری از «علی اعلی» است چگونه می توان یافت؟
‏و از این رو در دعای فرج می خوانیم: «یا محمد یا علی، یا علی یا محمد، اکفیانی فإنکما کافیان و انصرانی فإنکما ناصران» چون دو آیینه در برابر هم، محمد (ص) را که اسوه و الگوی همگان است به نص صریح قرآن «و لکم فی رسول ا…‏ اسوه حسنه» باید با علی (ع) شناخت و علی (ع) را با محمد صلی ا…‏ علیه و آله و سلم، و غیرمعصوم ار توان توصیف و معرفی چهره های معصوم نیست، چرا که اگر بخواهند به بیان آرند، جز به یافتن و صداق و ارائه آن نه ممکن می شود و نه سزاوار است.
‏و به حق گفته اند که : «علیٌ علیٌ» علی، علی است و سخن تمام است. که برای این نسخه ی بی مثل و ماند بشریت. اگر نظیری بتوان تصور کرد تنها وجود مبارک و مقدس پیامبر رحمت، حضرت محمد بن عبدا…‏ (ص) و بعد وجود مقدس حضرت بقیه ا…‏ اعظم حضرت امام زمان، مهدی موعود علیه السلام است و دیگران از رسیدن به اوج فضائیل بی انتهای او عاجزند و هر چه بیشتر مطالعه کنند و بیشتر مقایسه نمایند بر این عجز و حیرت و سرگردانی افزوده خواهد شد.
‏او دلیری بی همتا بود و مبارزی قلعه گشا، هرگز به دشمن پشت نکرد و هیچگاه حریف را از دست نداد…‏ به هر سو شتافت غلبه کرد و به هر کس رو آورد چیره شد. گاه به دو شمشیر نبرد می کرد و گاه بی اسلحه، هیبت داشت و چون کوه عظمت، پهنة میدان، زیر پای او می ریزد و صحنه نبرد، در کنار او می خروشید و در عین حال چنان بلند همت بود که امر می کرد: ای سپاهیان! تا دشمن ستیزه آغاز ننماید، بر او حمله می برید و چون درمانده و رو به گریزنهد، او را دنبال می کند و چون زخمی شد و درافتاد او را می کشد

 

دانلود فایل

مقاله در مورد مقام امام علی

مقاله در مورد مقام امام علی

مقاله-در-مورد-مقام-امام-علیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 38 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏1
‏فهرست:
‏کدام آیه عظمت مولا را بهتر نشان می شناساند؟ 2
‏مقام علمی علی(ع) 3
‏نهج البلاغه شریف 4
‏مقایسه علی (ع) با پیغمبر اولوالعزم 4
‏خوابیدن در جای پیغمبر (لیله المبیت) 5
‏علی (ع) در بدر و حنین 6
‏علی (ع) و دیگر عزوات 6
‏تطمیع نیز مانند تهدید در علی(ع) بی تأثیر است 7
‏رعایت مصلحت اسلام و صبر بر شدائد 8
‏علی (ع) از زمامداری گذشت تا آنچه را حق نمی دانست امضا نکند. 9
‏نمونه دادگستری مولی 10
‏شمه ای از برنامه زندگی علی (ع) ‏10
‏دادخواهی عجیب 12
‏دادستانی دیگر 12 بخشندگی علی (ع) 13
‏شهامت و شجاعت بی نظیر 14
‏فرد فرد انبیا را هم نمی توان با علی (ع) مقایسه کرد 15
‏مردم دیگر لایق حکومت علی (ع) نبودند 16
‏حکومت دادگری و برابری و آزای 18
‏علی (ع) اسطوره عدالت 21
‏ازدواج و فرزندان 25
‏خدمات علی (ع) به اسلام 27
‏دین و فلسفه از دیدگاه علی (ع) ‏ 30
‏علی (ع) و جانشین پیامبر 33
‏شهادت حضرت علی (ع) 37
‏منابع 45
‏کدام آیه عظمت مولی را بهتر می شناساند؟
‏1
‏2
‏(یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک فان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس)
‏مهمتر از همه است زیرا خداوند می فرماید ای پیغمبر آنچه بسوی تو فرود آمده به مردم برسان که اگر نکردی وظیفه رسالتش را انجام نداده ای و خداوند ترا از مردم نگهداری می کند. و چنین تهدید عجیبی که اگر پیغمبر دستوری را تبلیغ نکند اصلا به وظیفه پیغمبری عمل نکرده و مثل این است که هیچ یک از عقاید و احکام را ابلاغ نفرموده باشد، در سراسر قرآن نظیر ندارد آنهم در حجه الوداع که اصول دین از توحید و نبوت و معاد و فروع آن تماما بمردم تبلیغ شده و سالهای است که بتمام دستورات و احکام از نماز ورزه عمل شده و خمس و زکوه پرداخته و مناسب حج را با پیغمبر انجام داده اند. غزوات بدر و خندق واحد را گذرانده اند، یعنی به وظیفه جهاد نیز عمـل کرده اند آنوقت چه دستور مهمی است که آنرا از ترس مردم تبلیغ نکرده و آن مردم کیستند که آنحضرت از آنها بیمناک است، در صورتیکه مشرکین مغلوب شده و فتح مکه، اسلام را بر همه نیروها و طوایف پیروز گردانیده است، بسیار روش این که این امر مهم جزو ولایت و نصب امیر المومنین به امامت و خلافت نمی تواند باشد که مطابق عقیده شیعه شرط قبول همه طاعات است بنابر این تمام دین بدون این شرط مقبول نیست پس اگر ولایت ابلاغ نگردید مثل اینست که وطیفه رسالت انجام نشده است و پیغمبر از خود مسلمانها خائف بود ه است که حسد و کینه آنها نسبت بشخص علی (ع) موجب اختلاف در دین و تزلزل ارکان اسلام نگردد.
‏والا در چند آیه قبل از این خداوند بمسلمین می فرماید:‏«الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلاتخشوهم»‏ از کفار نترسید که دیگر آنها مأیوس شده اند از آنکه بتوانند بدین شما صدمه بزنند. امیر مؤمنان در نهج البلاغه می فرماید: ‏لم یوجس موسی حیفه علی نفسه بل خاف من غلبه الجهال و دول الضلال‏(یعنی موسی بر جان خویش نمی ترسید بلکه بیم داشت که نادانان غلبه کنند و حکومتهای گمراه روی کار آیند)
‏ترس پیغمبر بزرگوار اسلام نیز از این قبیل بود.

 

دانلود فایل

مقاله در مورد درباره امام علی1

مقاله در مورد درباره امام علی1

مقاله-در-مورد-درباره-امام-علی1لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 30 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏1‏- نخست ایمان آورنده به رسول خدا: از کتاب فضائل امام علی (ع) نوشته عزت السادات ناظری‏
‏از مطالبی که دلا‏ل‏ت بر ولایت بلافصل علی (ع) دارد و نیز بیانگر یکی دیگر از فضایل ایشان می باشد داستان یوم الدار است که در اولین روز دعوت علی پیامبر(ص) صورت گرفته است و در همان نخستین روز علی (ع) حمایت خود را از پیامبر (ص) اعلا‏م‏ کرده و پیامبر نیز در همان اولین روز علی (ع) را به عنوان برادر و وصی و جانشین خود معرفی کرده است.
‏طبری در تاریخ خود از امیر المومین علی (ع) در تفسیر آیه ‏”‏و انذر معیشرتک الاقربین‏“‏ نقل کرده که چون آیه فوق نازل شد پیامبر برخاست و فرمود : خدا فرمان داده که نزدیکان خود را بیم دهم و سختت دلگیرم می دانم وقتی سخن آغاز کنم با من بدی می کنند، خاموش ماندم تا جبرئلی بیامد و گفت : ‏”‏ از معتمد! اگر آنچه را فرمان داده ام انجام ندهی عذابت می کنم‏“‏ اینک طعامی آماده و ظرفی پر از شیر کن و فرندان عبدالمطلب را دعوت نما که با آنها سخن گو‏ی‏م و فرمانی را که دارم برسانم.علی (ع) گفت: آنچه پیامبر فرموده بود انجام داده ام و خویشان را که در حدود چهل نفر بودند دعوت نمودم و عموهای وی ، ابوطالب و حمزه و اوبولهب و عباس در میان آنها بودند چون حاضر شدند پیامبر فرمود: تا طعامی را که آماده کرده بودم بیاورم و چون طعام را آوردم رسول خدا(ع) قطعه گوشتی برداشت و آن را تکه تکه کرد و در اطراف ظرف گذاشت و فرمود : به نام خدای آغاز کنید ، میهمانان غذار را خوردن و همگی سیر شدند سپس پیامبر فرمود: همه میهمانان را نوشیدنی بده .میهمانان متفرق شدند و پیامبر (ص) با آنها سخن نگفت .‏‌‏روز دیگر پیامبر به من فرمود : به همان گونه میهمانی دیگری ترتیب بده فرمان او را اچرا کردم.پس از صرف غذا رسول خدا شر‏و‏ع به سخن کرد‏ ‏و فرمود: ای فرزندان عبدالمطلب به ‏خ‏دا هیچکس از مردم عرب چیزی بهتر از آنچه من آورده ام برای قوم خویش نیاورده است من برای شما خیر دنیا و آخرت را آورده ام و خدای تعالی مرا فرمان داده که شما را به سوی او خوانم، کدامتان مرا در این کار یاری می کنید که برادر و وصی و جانشین من باشید؟ قوم خاموش ماندند و من ه از همه خردسالتر بودم گفتم : از پیامبر خدا من پشتیبان تو خواهم بود و او گردن مرا بگرفت و فرمود: این برادر و وصی و جانیشن من است ، مطیع او باشید.
3
‏میهمانان برخاستند و به ابوطالب گفتند: به تو گفت که از پسرت اطاعت کنی.این داستان را ‏”‏ فرات بن ابراهیم‏“‏ نیز در تفسیر خود در ذیل آیه مورد بحث آورده است.ضمنا روایات بسیار زیاد دیگری از پیامبر و نیز از خود علی (ع) و صحابه دیگر که مضمون آنها پیشگام بودن علی (ع) در ایمان آورده به رسول خدا(ع) می باشد وارده شده است ک‏ه ن‏قل آنها موجب تالیف کتابی جداگانه خواهد شده و کتبی حدیث و تاریخ مملو از آنهاست.
‏ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه از ابی رافع روایت کرده که می گوید: من ربذه رفتم تا ابوذر ر‏ا‏ دیدار کنم چون خواست از نزد او بروم رو به من کرده و جمعی نیز با من بودند گفت: در آینده نزدیک فتنه و آزمایشی پدید می آید. پس تقوا پیشه کنید و در آن زمان علی بن ابی طالب را رها نکنید و از وی پیروی نمایید که من از رسول خدا(ع) شنیدم که به علی (ع) می فرمود ‏“‏ انت من آمن بی، اول من یصا فتحی یوم القیامه دامت الصدیق الکبر و انت الفاروق اللذی یفرق بین الحق و الباطل و انت یعوب المومنین و المال یعوب الکافرین و انت اخی و وزیری و خیر من اترک بعدی تعضی دینی و تچزی موعوی‏“‏ که از این امت و در روایات مسلمان است که می گوید:‏“‏ اول هذا الامه و روا علی نبیعتا الحومن الها اسلاما‏”‏ علی بن ابی طالب نخست‏ی‏ن ک‏سی که‏ از این امت در کنار حومن‏ ‏بر پیامبر در آید نخستن کسی است که اسلام آورده و او علی بن ابی طالب است بود.
‏ابن هشام از ابن اسحاق آورده است: ‏”‏ نخستین مردی که به رسول خدا گروید و او را بدانچه که از جانب خدا آورده بود گواهی داد علی بن ابی طالب بود. در آن وقت 10 سال ‏ا‏ز عمر وی می گذشت و از جمله نعمتهای خدا بر علی آن بود که پیش از اسلام در کنا رسول خدا به س‏ر‏ می برد.
‏علامه امینی (ع) در کتاب شریف ‏“‏الغدیر‏”‏ عقیده بیش از پنجاه نفر از صحابه و تابعین مانند انس بن مالک، بریده اسلمی، زید بن ارقم عبدلله بن عباس ، سلمان فارسی، ابوذر، مقداد، جناب بن ارت حذیفه، عمربن خطاب،و... را از روی کتب بزرگان اهل سنت نقل کرده و بیش از هفتاد حدیث آورده است که همگی گفته اند که علی بن ابی طالب نخستن مسلمان و مومن به رسول خدا بود. زید بن ارقم می گوید:

 

دانلود فایل