گوشواره گیلاس

گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد
گوشواره گیلاس

گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد

مقاله در مورد پیامبر حج

مقاله در مورد پیامبر حج

مقاله-در-مورد-پیامبر-حجلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 141 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏در فراق یار
‏این کتاب مرا باز در شور و حال حسرت آلود زیارت خانه خدا و حرم رسول خدا (ص)فرو برد؛ شور و حال ‏«‏اشتیاقی‏»‏ که دیگر امیدی هم به آن نیست. تا به یاد دارم سال‏‌‏های دوران جوانی هرگز دل خود از آتش این ‏«‏اشتیاق‏»‏ رها نیافتیم اما حتی دوران سیله اختناق که هر ر‏وحانی با معرفت و بی‏‌‏معرفتی‏ ‏با رغبت و یا حت یاز سر سیری آسان می‏‌‏توانست در خط حج قرار بگیرد ...... و من نمی‏‌‏توانستم! بهتر بگویم: هیچ حمله دار و رئیس کاروانی از تر ساواک و شاه ‏نمی‏‌‏توانست و جرات نمی‏‌‏کرد نام مرا در فهرست حاجی‏‌‏های خود- چه رسد به عنوان روحانی کارو‏ان- بگذ‏رد بله، حتی در آن دوران سخت هم دلم از امید زیارت کعبه و بوسه زدن بر جای پیامبر(ص) در مکه و مدینه، خالی نمانده بود و این امید اگر چه با حج ده روزه سال 58 که به فصل شهید محلاتی قسمتم شد، برآورده گشت، اما آتش آن ‏«‏ شوق‏»‏، ‏«‏سوزنده تر‏»‏ و ‏«‏ مشتعل تر‏»‏ شد. در سال‏‌‏های ریاست جمهوری، چشم امید به پس از آن دوران دوخته بوده؛اما امروزه شور و ‏«‏اشتیاقی‏»‏ بی سکون و امیدی تقریباً‏ ‏فرومرده...... تنها تسلی به خواندن این گونه سفر نامه‏‌‏ها یا شنیدن آنهاست که خود افزایند ‏«‏شوق‏»‏ نیز هست. این کتاب شیرین، موجز، ‏با روح و هوشمندانه نوشته شده است. زیارت قبول (سید علی خامنه‏‌‏ای 10/12/70)
‏لزوم یادگیری مسائل حج
‏مردم باید دنبال این امر باشند که مسئله ی حج را یاد بگیرند، نه این که ما فقط حج برویم و دیگرهر چه شد‏ ‏شد؛‏ ‏نه ، این جا غیر از سایر جاهاست.
‏پیشگیری
‏لازم است حجاج، مسائل حج را...یاد گیرند تا خدای نخواسته، تخلفاتی حاصل نشود که موجب هدر رفتن زحمات آنان گردد.
‏عواقب سهل انگاری
‏.... چه بسا باشد که خدای نخواسته با سهل انگاری، عملتان باطل شود و جبران آن را تا آخر نتوانید بکنید و یا به احرام باقی بمانید.
‏مراتب معنوی حج
‏مراتب معنوی حج .... حاصل نخواهد شد مگر آن که به دستورات عبادی حج به طور صحیح و شایسته و مو به مو عمل شود. مراتب معنوی حج..... سرمایه‏‌‏ی حیات جاودانه است و انسان را به افق توحید و تنزیه، نزدیک می‏‌‏نماید.
‏تجارت و معصیت
‏مبادا این سفر را سفر تجارت قرار بدهید و امور تجاری در این سفر مطرح باشد. اشخاصی که حج می روند هم باید توجه بکنند که خدای نخواسته حجشان مخلوط به معصیت نشود.
‏شما الگو هستید‏
‏شما امروز در این سفر، در بوته امتحان قرار دارید چون نمونه و الگویی از ملت ایران هستید.

 

دانلود فایل

مقاله در مورد اهمیت و ارزش علم و دانش از نظرگاههاى حکماء و کتب کهن آسمانى

مقاله در مورد اهمیت و ارزش علم و دانش از نظرگاههاى حکماء و کتب کهن آسمانى

مقاله-در-مورد-اهمیت-و-ارزش-علم-و-دانش-از-نظرگاههاى-حکماء-و-کتب-کهن-آسمانىلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 253 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏ه‍- اهمیت و ارزش علم و دانش از نظرگاههاى حکماء ‏و کتب کهن آسمانى 
‏لقمان :
‏لقمان حکیم به فرزند خود مى گوید: ((‏فرزند عزیز! ‏دیدگان بصیرت خود را در انتخاب مجالسى که در آنها شرکت مى کنى کاملا باز کن و به ‏گزین باش . اگر دیدى مجلسى از مردمى متشکل شده است که با دل و جان و زبان ، خدا را ‏یاد مى کنند، در آن مجلس شرکت کن ؛ زیرا اگر عالم و دانشمند باشى علم و آگاهى تو در ‏چنین مجلسى به مدد تو برمیخیزد و به تو سود میرساند و خاطر ترا نسبت به علم تجدید ‏مى نماید. و اگر جاهل و نادان باشى آنان به تو علم مى آموزند، و با شرکت در آن مجلس ‏سرانجام ، به علم و بصیرتى دست مى یابى . بنابراین باز هم شرکت تو در چنین نشستى ، ‏درخور و مناسب تو مى باشد، و این امید هم وجود دارد که خداوند، شرکت کنندگان در این ‏مجلس را زیر سایه لطف و رحمت خود قرار دهد، و از طریق ، چنین لطف و مرحمتى ضمنا ‏شامل حال تو نیز گردد.
‏آنگاه که با گروهى از خدابى خبر مواجه شوى و ببینى که در ‏مجلسى ، افرادى شرکت دارند که از خدا یاد نمى کنند، بلکه او را بدست فراموشى ‏سپردند، با آنان نشست و برخاست نکن ؛ زیرا اگر خود، از علم و آگاهى برخوردار باشى ، ‏علم تو در طى مجالست با آنها به تو سودى نمى رساند. و اگر جاهل و نادان باشى ‏همنشینى تو با آنها، جهل و بى خبرى و غفلت ترا فزاینده تر مى سازد. علاوه بر این ‏ممکن است خداوند متعال آنانرا به کیفر جهل و غفلت دچار سازد و این کیفر، ترا نیز ‏دربرگیرد)) (124) .
‏توراة :
‏در توراة آمده است که موسى (علیه السلام ) فرمود: ((‏علم و حکمت و استوارمندى در اندیشه و گفتار و کردار را، بس ‏شگرف و عظیم برشمار و از آن تجلیل کن ؛ زیرا اگر من نیروى حکمت و صواب اندیشى را در ‏قلب کسى برقرار مى سازم صرفا بدین منظور است که مى خواهم او را مشمول رحمت و آمرزش ‍ ‏خویش قرار دهم .
‏اى موسى ! حکمت آموز باش و رفتار خویش را بر موازین حکمت ‏منطبق ساز و آنرا به دیگران بیاموز تا در این رهگذر به کرامت من در دنیا و آخرت دست ‏یابى )).
‏زبور:
‏خداوند متعال در کتاب زبور به ‏داود پیامبر(علیه السلام ) مى فرماید: ((‏داود! به احبار ‏و دانایان و علماء بنى اسرائیل و رهبانان (صومعه نشین ) هشدار ده که با مردمان ‏پرهیزکار، گفتگو و مجالست و بحث و مذاکره نمائید. اگر در محیط خود؛ با مردم تقوى
2
‏پیشه و پرهیزکار برنخوردید با علماء و دانشمندان به بحث و مذاکره بنشینید. و اگر در ‏جمع افراد محیط و پیرامون خود، دانشمندى را نیافتید با عقلاء و بخردان نشست و ‏برخاست و گفتگو کنید؛ زیرا پرهیزکارى و دانش ‍ و خردمندى عبارت از سه مرحله و درجه ‏اى است که هدف من از سپردن هر یک از این سه مرحله به مردم ، اینست که مى خواهم بشر ‏دچار سقوط و نابودى نگردد)). (‏و هر کسى گمشده خویش یعنى ‏تقوى و علم و عقل را در جوامع بشرى بیابد. و از هر یک از گروه پرهیزکاران و ‏دانشمندان و خردمندان ، بهره خویش را بازگیرد تا جامعه انسانى احساس فقر و کمبود ‏نکرده و دچار انحطاط و سقوط نگردد).
‏درباره مطلب فوق ، این سؤ ال پیش مى آید که ‏چرا خداوند در طبقه بندى این مراحل ، تقوى و پرهیزکارى را بر سایر مراتب دیگر مقدم ‏داشته است ؟
‏پاسخ چنان سؤ الى این است که تقوى و پرهیزکارى ، با علم و دانش به ‏گونه اى پیوند و همبستگى دارد که تقواى بدون علم ، قابل تصور و امکان پذیر نیست . و ‏چنانکه قبلا نیز یادآور گشتیم خشیت و بیم از خداوند صرفا در سایه علم و دانش امکان ‏پذیر است . لذا خداوند در طبقه بندى مراتب سه گانه مذکور، علم و دانش را بر عقل و ‏خرد مقدم نموده است ؛ زیرا هر عالم و دانشمندى ، ناگزیر باید عاقل و خردمند باشد تا ‏به مرحله علم ارتقاء یابد.
‏انجیل :
‏خداوند متعال در سوره هفدهم انجیل مى ‏فرماید: ((‏واى بر کسى که نام و عنوان علم و دانش بگوش ‏او برسد و از آن جویا نگردد. او چگونه حاضر است ، با نادانان محشور شود و در آتش ‏جهنم با آنان همنشین گردد؟
‏مردم ! پویاى علم باشید و آنرا بیاموزید؛ زیرا علم و ‏دانش اگر فرضا موجبات سعادت و نیکبختى شما را فراهم نیاورد باعث تیره روزى و بدبختى ‏شما نمى گردد. اگر علم و دانش ، مقام شما را رفیع نگرداند، سبب پستى و فروهشتگى ‏منزلت شما نمى شود. اگر شما را بى نیاز نسازد، تهى دستى را براى شما به ارمغان نمى ‏آورد. اگر به شما سودى نرساند، زیانبخش نخواهد بود.
‏این سخن را بر زبان جارى ‏نسازید: که مى ترسیم عالم و دانشمند شویم و نتوانیم به مضمون علم و آگاهى خود عملا ‏پاى بند باشیم ؛ بلکه باید بگوئید: امیدواریم که عالم و دانشمند گردیم و طبق آگاهى ‏و علم خود عمل کنیم

 

دانلود فایل

مقاله در مورد اخلاق اسلامی

مقاله در مورد اخلاق اسلامی

مقاله-در-مورد-اخلاق-اسلامیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 98 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏نام کتاب :اخلاق خانواده
‏موضوع : اخلاق اسلامی
‏مولفان : سید علیرضا فاخری _ محمد حسین منتظری
‏تهیه کننده :مرکز تحقیقات اسلامی سپاه
‏تاریخ انتشار : 1378 تابستان

‏ازدواج‏
‏مـساءله ازدواج و انتخاب جفت ، یکى از امور لازم در زندگى جانداران ، از جمله گیاهان و جانوران اسـت . خـلقـت مـوجودات زنده بگونه اى است که هر کدام آنها، آگاهانه یا ناخودآگاه به انتخاب جـفـت پـرداخـتـه ، بـراى بـقاى نسل و تولید و تکثیر نوع اقدام مى کنند و یا هدایت و رهبرى مى شوند.
بـراسـاس تـعـالیـم قـرآنـى ـ کـه در تـحـقـیـقـات عـلمـى دانشمندان نیز به اثبات رسیده است ـ آفریدگار جهان ، همه موجودات عالم مادّه را جفت آفریده است :
(وَ مِنْ کُلِّ شَىْءٍ خَلَقْنا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ)‏(1)‏
و از هر چیز جفتى آفریدیم ، شاید متذکّر شوید!
قرآن ، درباره جفت آفرینى گیاهان فرمود:
(اَوَ لَمْ یَرَوْا اِلَى الاَْرْضِ کَمْ اَنْبَتْنا فیها مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَریمٍ)‏(2)‏
آیا آنان به زمین نگاه نکردند که چقدر از انواع گیاهان ، جفتِ پر ارزش در آن رویاندیم ؟!
عـلاوه بـر آیـات مـذکـور، آیـاتـى دیگر بر آفرینش جفت گونه حیوانات و انسان دلالت دارند، مانند:
(جَعَلَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً وَ مِنَ الاَْنْعامِ اَزْواجاً...)‏(3)‏
از جنس شما، همسرانى براى شما قرار داد و جفتهایى از چهارپایان آفرید.
جـفـت آفـریـنـى جـانـداران و وجـود غـریـزه جـنـسـى در آنـهـا، وسـیـله اى جـهـت مـحـفـوظ مـانـدن نـسـل جـانـدار بـه شـمار مى رود. دستِ آفرینش میان زن و مرد، گرایش و کششى طبیعى نسبت به یـکـدیـگـر قـرار داده تـا آنـهـا بـه زنـدگـى مـشـتـرک روى آورنـد و مـیـل جـنـسـى را هـمـچون سایر امیال و غرایز، بطور صحیح ارضا نموده ، هسته اصلى خانواده را تشکیل دهند.
از ایـن رو، بـا پـیـدایـش انـسـانـهـاى نـخستین در کره زمین ، ازدواج و مراسم خاص مربوط به آن شـکـل گـرفـت . بـراسـاس گـفته صاحبان ادیان ، نخستین ازدواج بین آدم و حوا ـ اوّلین مرد و زنِ نـسـل بـشـر کـنـونـى ـ بـه وقـوع پـیـوسـت و سـپـس در سـایـه ازدواجِ فـرزنـدان آنـهـا، نسل انسان تکثیر یافت .
در این باره روایت زیر از امام صادق (ع ) نقل شده است :
پس از آنکه خداوند، حوّا را خلق نمود، آدم عرض کرد:
ـ پروردگارا! این پدیده نیکو (حوّا) چیست که دوست دارم در کنارش باشم و به او بنگرم ؟
ـ اى آدم ! این کنیز من حوّاست . آیا مى خواهى ماءنوس ، همراه ، همزبان و مطیع فرمان تو باشد؟
ـ پروردگارا، بلى ، من در ازاىِ این نعمت همواره به شکر و سپاس تو خواهم پرداخت .
ـ او را از من خواستگارى کن ؛ زیرا وى کنیز من و برآورنده نیاز جنسى توست و شایستگى همسرى تو را دارد.
ـ مـن او را از تـو خـواسـتـگـارى مـى کنم ، در این مورد به چه رضایت مى دهى ؟ (چه مَهرى بر او تعیین مى کنى ؟)
ـ رضایت و خشنودى من به این است که برنامه هاى دین و آیینم را به او بیاموزى .
ـ پروردگارا! اگر تو چنین خواسته باشى ، من نیز آن را مى پذیرم .
ـ این خواست و اراده من است . حوّا را به ازدواج تو درآوردم ، پس او را در بر بگیر.
2
‏نام کتاب :اخلاق خانواده
‏موضوع : اخلاق اسلامی
‏مولفان : سید علیرضا فاخری _ محمد حسین منتظری
‏تهیه کننده :مرکز تحقیقات اسلامی سپاه
‏تاریخ انتشار : 1378 تابستان

‏ازدواج‏
‏مـساءله ازدواج و انتخاب جفت ، یکى از امور لازم در زندگى جانداران ، از جمله گیاهان و جانوران اسـت . خـلقـت مـوجودات زنده بگونه اى است که هر کدام آنها، آگاهانه یا ناخودآگاه به انتخاب جـفـت پـرداخـتـه ، بـراى بـقاى نسل و تولید و تکثیر نوع اقدام مى کنند و یا هدایت و رهبرى مى شوند.
بـراسـاس تـعـالیـم قـرآنـى ـ کـه در تـحـقـیـقـات عـلمـى دانشمندان نیز به اثبات رسیده است ـ آفریدگار جهان ، همه موجودات عالم مادّه را جفت آفریده است :
(وَ مِنْ کُلِّ شَىْءٍ خَلَقْنا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ)‏(1)‏
و از هر چیز جفتى آفریدیم ، شاید متذکّر شوید!
قرآن ، درباره جفت آفرینى گیاهان فرمود:
(اَوَ لَمْ یَرَوْا اِلَى الاَْرْضِ کَمْ اَنْبَتْنا فیها مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَریمٍ)‏(2)‏
آیا آنان به زمین نگاه نکردند که چقدر از انواع گیاهان ، جفتِ پر ارزش در آن رویاندیم ؟!
عـلاوه بـر آیـات مـذکـور، آیـاتـى دیگر بر آفرینش جفت گونه حیوانات و انسان دلالت دارند، مانند:
(جَعَلَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً وَ مِنَ الاَْنْعامِ اَزْواجاً...)‏(3)‏
از جنس شما، همسرانى براى شما قرار داد و جفتهایى از چهارپایان آفرید.
جـفـت آفـریـنـى جـانـداران و وجـود غـریـزه جـنـسـى در آنـهـا، وسـیـله اى جـهـت مـحـفـوظ مـانـدن نـسـل جـانـدار بـه شـمار مى رود. دستِ آفرینش میان زن و مرد، گرایش و کششى طبیعى نسبت به یـکـدیـگـر قـرار داده تـا آنـهـا بـه زنـدگـى مـشـتـرک روى آورنـد و مـیـل جـنـسـى را هـمـچون سایر امیال و غرایز، بطور صحیح ارضا نموده ، هسته اصلى خانواده را تشکیل دهند.
از ایـن رو، بـا پـیـدایـش انـسـانـهـاى نـخستین در کره زمین ، ازدواج و مراسم خاص مربوط به آن شـکـل گـرفـت . بـراسـاس گـفته صاحبان ادیان ، نخستین ازدواج بین آدم و حوا ـ اوّلین مرد و زنِ نـسـل بـشـر کـنـونـى ـ بـه وقـوع پـیـوسـت و سـپـس در سـایـه ازدواجِ فـرزنـدان آنـهـا، نسل انسان تکثیر یافت .
در این باره روایت زیر از امام صادق (ع ) نقل شده است :
پس از آنکه خداوند، حوّا را خلق نمود، آدم عرض کرد:
ـ پروردگارا! این پدیده نیکو (حوّا) چیست که دوست دارم در کنارش باشم و به او بنگرم ؟
ـ اى آدم ! این کنیز من حوّاست . آیا مى خواهى ماءنوس ، همراه ، همزبان و مطیع فرمان تو باشد؟
ـ پروردگارا، بلى ، من در ازاىِ این نعمت همواره به شکر و سپاس تو خواهم پرداخت .
ـ او را از من خواستگارى کن ؛ زیرا وى کنیز من و برآورنده نیاز جنسى توست و شایستگى همسرى تو را دارد.
ـ مـن او را از تـو خـواسـتـگـارى مـى کنم ، در این مورد به چه رضایت مى دهى ؟ (چه مَهرى بر او تعیین مى کنى ؟)
ـ رضایت و خشنودى من به این است که برنامه هاى دین و آیینم را به او بیاموزى .
ـ پروردگارا! اگر تو چنین خواسته باشى ، من نیز آن را مى پذیرم .
ـ این خواست و اراده من است . حوّا را به ازدواج تو درآوردم ، پس او را در بر بگیر.

 

دانلود فایل

مقاله در مورد آداب و وظائف معلم و شاگرد

مقاله در مورد آداب و وظائف معلم و شاگرد

مقاله-در-مورد-آداب-و-وظائف-معلم-و-شاگردلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 115 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏باب اول : آداب و وظائف معلم و شاگرد 
‏بخش اول : آداب و وظائف معلم و شاگرد نسبت به خود 
(‏مطالب مربوط به آن ، ضمن شش امر، ‏مورد گفتگو قرار میگیرد):
1- ‏ضرورت و ‏لزوم اخلاص و پاکسازى نیت  
‏نخستین آداب و آئینهاى مربوط به معلم و شاگرد که باید (در امر تعلیم ‏و تعلم ) به عنوان یک امر ضرورى و قطعى مورد توجه قرار گیرد این است که در پویائى ‏از علم و یا بذل و اعطاء آن به دیگران ، داراى خلوص نیت باشند (یعنى باید معلم و ‏شاگرد در مسیر تعلیم و تعلم در جهت هدفى الهى و انسانى گام بردارند، و هیچگونه ‏شوائب انتفاعى و مادى را با این هدف الهى نیامیزند)؛ زیرا محور و کانون ارزش علم و ‏رفتار هر کسى بر قصد و نیت است که اعمال و رفتار انسان گاهى همچون سفال و کوزه ‏شکسته اى - فاقد ارزش و اعتبار مى شود. و گاهى نیز همین اعمال و رفتار در ظل نیت و ‏جهت یابى ، و هدف گیرى درست و الهى ، همانند گوهرى گرانبها آنچنان داراى ارزش و ‏اعتبار مى گردد که نمیتوان آنرا به علت گرانمایگى ، ارزیابى کرد. و گاهى نیز همین ‏اعمال و رفتار، به خاطر هدف گیریهاى نادرست و غیرانسانى به صورت وزر و وبالى بر دوش ‏انسان سنگینى کرده ، و برگه هاى جرم و گناه فزونترى بر صفحات پرونده اعمال سیاه او ‏اضافه خواهد نمود، اگر چه این اعمال به صورت اعمال واجب و تکالیف حتمى الاجراء او ‏باشد.
‏بنابراین لازم است که معلم و شاگرد در اعمال و کوششهاى خود صرفا خدا و ‏طاعت از فرمان او و پیراستن خویش (از رذائل ) و ارشاد بندگان خدا به حقایق دین را ‏منظور نهائى خود قرار دهند. آنها نباید در انجام وظائف خویش ، هدف دیگرى را در قصد ‏و نیت خود راه دهند؛ یعنى نباید اغراض و هدفهاى دنیائى و نادرست و کم ارزشى را - که ‏موجب لذت و خوارى و فرومایگى آنها نزد خدا، و باعث خشم او، و از دست دادن سعادت و ‏نیکبختى جاوید سراى پسین ، و محرومیت از اجر و پاداش دائمى مى گردد - در مد نظر ‏گیرند.
‏اینگونه اهداف و اغراض دنیائى و نادرست و کم ارزش ، عبارتند از: حب مال ، ‏جاه طلبى ، نام جوئى و تشخص ، نمودیابى در میان اقران و همگنان ، برترى جوئى نسبت ‏به همالان ، بالیدن نسبت به برادران ایمانى و امثال آنها از هدفهاى نادرستى (که همت ‏انسانى را دستخوش ابتذال ساخته و انسان را به فرومایگى شخصیت سوق میدهند)، و مآلا ‏اشخاص را به صورت ((‏زیانکارترین افرادى درمى آورد که ‏مساعى و کوششهاى آنان در زندگى ، فاقد جهت یابى و آمیخته با گمراهى و سرگشتگى است و
2
‏این چنین افرادى مى پندارند که رفتار و کار درستى را در پیش گرفته اند (130)
‏الف - رهنمودهاى قرآن کریم براى ایجاد اخلاص نیت : 
‏آن عامل جامع و اساسى - که مى ‏تواند اخلاص نیت را در رفتار انسان به ثمر رساند - تصفیه و پالایش درون و باطن از ‏هر گونه آلایشها است . به این ‏معنى که باید انسان سر و باطن خویش را از ملاحظه و ‏توجه به غیر خدا - از طریق عبادت و بندگى او - پاکسازى کند. خداوند متعال در این ‏باره مى فرماید:
(( ((‏فاعبدالله مخلصا له الدین الا لله الدین الخالص )) )) (131)
‏پس خداى را با خلوص نیت در آئین دارى ، ‏بندگى کن ، هان اى انسان ! دین و آئین خالص و پاکیزه از آن خداى متعال و براى او ‏است .
‏و یا اینکه مى فرماید:
(( ((‏و ما امروا الا لیعبدوا الله مخلصین له الدین حنفاء و ‏یقیموا الصلوة و یؤ توا الزکوة و ذلک دین القیمة )) )) (132)
‏انسانها - ‏صرفا - ماءمور و موظفند که خداى را با آمیزه اخلاص در دیندارى ، و درونى پالایش شده ‏پرستش نمایند، و نماز را به پاى دارند و زکوة را بپردازند، - و این است دین و آئین ‏استوار و پایدار و راه راست زندگى انسانى .
‏خداوند متعال (وصول به مقام سعادت و ‏نیل به لطف و رحمت خویش را بر پایه توحید در عبادت و بندگى ، و تصفیه باطن استوار ‏ساخته ، آنجا که ) مى فرماید:
(( ((‏فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و لا یشرک بعبادة ‏ربه احدا)) )) (133)
‏آنکه براى وصول به لطف و رحمت پروردگارش ‏امیدوار است باید رفتار شایسته اى را در پیش گیرد، و هیچ کس و هیچ چیز را در مسیر ‏بندگى پروردگارش ، شریک و انباز او قرار ندهد.
‏گویند: این آیه درباره افرادى ‏نازل شده است که در اعمال و رفتار خود، جویاى رضاى غیرخدا هستند، و براى جلب ستایش ‏مردم به عبادت مى پردازند.
‏خداوند متعال (درباره محرومیت و ناکامى دنیاپرستان از ‏لذات و نعماى اخروى ) مى فرماید:
(( ((‏من کان یرید حرث الآخرة نزد له فى حرثه ، و من کان ‏یرید حرث الدنیا نؤ ته منها و ماله فى الآخرة من نصیب

 

دانلود فایل

مقاله در مورد بد حجابی

مقاله در مورد بد حجابی

مقاله-در-مورد-بد-حجابیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 129 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

4
‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ?‏1
‏ بررسی پدیده ‏بدحجابی
‏(‏1‏)
‏فص‏ـ‏ل اول:
‏کلی‏ـ‏ات
4
‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ?‏3
‏ بررسی پدیده ‏بدحجابی
‏(‏3‏)
‏بیان مساله
‏بی شک پوشش زن در برابر مرد بیگانه یکی از ضروریات دین اسلام است که نمی توان درباره جنبه ‏اسلامی‏ آن تردیدی به خود راه داد در قرآن کریم و روایات وارده از پیامبر و ائمه معصومین- علیهم السلام- و نیز در کلمات فقها به وجوب حجاب و کیفیت آن تصریح شده است.
‏بنابراین همه ادیان الهی در پاسخ به ندای درونی فطرت حجاب را بر زنان واجب دانسته اند و اسلام که آخرین آیین الهی و بالطبع کاملترین دین است و برای همیشه و همه بشریت، از طرف خداوند عالم نازل شده است لباس را هدیه ای الهی معرفی نموده و وجوب پوشش زنان را با تعدیل و انتظام مناسبی به جامعه بشری ارزانی داشته است از انحرافات و یا افرا‏ط‏ و تفریطهایی که در زمان پیامبران در پوشش زنان وجود داشته است اجتناب نموده و در تشریع قانون، حدی متناسب غرایز انسانی را در نظر گرفته است.
‏حجاب و پوشش اسلامی از جمله مسائلی است که چند سال اخیر در کشور ما بصورت گسترده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. و عده ای از افراد سئوال می کنند که:
‏منظور از حجاب چیست؟
‏به چه چیزی حجاب اسلامی اطلاق می شود؟
‏چرا ما باید پوششی تحت عنوان چادر داشته باشیم؟
‏چرا ورود زنان در جامعه منوط به حجاب آنها می باشد و…
‏به نظر این افراد حجاب یعنی پوشانیدن بدن به هر طریق که باشد و در هر صورتی که باشد کفایت می‌کند، در صورتیکه در شرع مقدس هر پوششی حجاب محسوب نمی شود بلکه پوششی را حجاب می‌شمرد که حدود آن در شرع مشخص شده است. اگر پوشش بر اساس آن معیار باشد حجاب است وگرنه آن پوشش را نمی توان حجاب شمرد.

 

دانلود فایل