گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد

گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد

دانلود مقاله حجاب اسلامی و پدیده مد

دانلود مقاله حجاب اسلامی و پدیده مد

دانلود-مقاله-حجاب-اسلامی-و-پدیده-مدلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 3 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

 ‏حجاب اسلامی و پدیده مد
www.PersianOne.com -> ‏اخبار و حوادث
‏نویسنده: rana_shams,  ‏تاریخ: سه‌شنبه 14 شهریور 1385 - 23:30    ‏عنوان:  ‏حجاب ‏اسلامی و پدیده مد
‏یکی از قاعده‌های رفتاری نامطلوب متداول در جامعه که ‏به گونه‌ای تهدیدگر مقوله حجاب محسوب می‌شود مسئله رواج «مد» در بین جوانان است. مد ‏اگرچه اصطلاحی برگرفته از علم آمار و در معنای یک عامل مشخص کننده است اما در علوم ‏اجتماعی و به ویژه جامعه‌شناسی مد به نحوه پوشش و لباس پوشیدن و همچنین نوع آرایش ‏اطلاق می‌شود و در عین حال متوجه چیزی است که در مقطعی از زمان بیشترین استفاده را ‏دارد.
‏گرایش به مقوله مد را جامعه‌شناسان در میان جمعیت جوان بیشتر از ‏افراد سالخورده گزارش کرده‌اند و دلایل این امر را در اموری چون برخورداری جوانان ‏از روحیه تنوع‌طلبی و ثبات‌کاری کمتر در مقابل سالخوردگان (با افزایش سن، ثبات در ‏منش جای تنوع‌طلبی را می‌گیرد)، خودرأیی در جوانان، عدم حصول ناصحیح و برخورد ‏نامعقول با پدیده‌هایی چون ماهواره، اینترنت و محصولات فرهنگی دنیای غرب، عدم ‏جامعه‌پذیری اصولی و صحیح جوانان در خانواده، مدرسه، وسایل ارتباط جمعی و... معرفی ‏می‌کند و نتایج آن را در اموری چون خروج از حالت طبیعی اعتدال، احساس خلاء‌ در ‏زندگی، آلت دست شدن، کم شناختی نسبت به ارزش و شخصیت خود و غوطه‌وری در فرهنگ مصرفی ‏و گرفتار آمدن در دایره نامطلوب انفعال و از دست دادن هوشیاری سیاسی و اجتماعی ‏می‌دانند.
‏اگرچه و در واقع مدگرایی با اهدافی سیاسی تبلیغ می‌گردد و حاصل ‏آن گسترش روحیه مصرف‌گرایی از یک سو و گرم شدن بازارهای تولیدی جوامع غربی از دیگر ‏سو است اما این پدیده در عمل از یک سو هویت ملی و از طرف دیگر هویت دینی جوامع را ‏هدف قرار داده و در خصوص مسئله حجاب تهدیدی اساسی فرا روی این مقوله محسوب می‌شود. ‏چه آنکه این مسئله در ابتدا به شکل پدیده‌ای ارزشی در میان قشرهای بالای جامعه و به ‏تقلید از غرب و فرهنگ غیربومی ترویج می‌گردد و سپس در میان سایر اقشار جامعه رواج ‏پیدا می‌کند و پس از آنکه در میان قشر فرودست عمومیت یافت، متوجه نوخواهی و ‏تنوع‌طلبی جدید گردیده و این سیر تسلسل‌وار ادامه می‌یابد. به نظر می‌رسد سیر حرکت ‏ارزش‌ها در جامعه در این خصوص معنای خود را بازنمایی کند. «نکته قابل توجه در این ‏تغییر آن است که اولاً پدیده‌های ارزشی قشر بالا مانند موج به مرور زمان قشرهای ‏دیگر جامعه را فرا می‌گیرد و ثانیاً به مجرد اینکه این پدیده به قشر متوسط سرایت ‏کرد و آنها خود را به مقیاس‌های ظاهری آراستند قشر بالا مجدداً برای متمایز ساختن ‏خود یک موج دیگری تولید می‌کند

‏توجه به گونه‌‌های مختلف مد که در قالب ‏بیتل، رپ‌وسپ، هیپی، متالیک، هوی، هوی‌‌متال و... هرازگاهی در جامعه ایران رشد ‏می‌یابد ضرورت تأمل جدی به این مسئله را فراروی متولیان فرهنگی جامعه قرار می‌دهد و ‏به نظر می‌رسد تلاش برای ارائه الگویی مناسب در پوشش در کنار ضرورت توجه به فرآیند ‏جامعه‌پذیری جوانان از کودکی تا جوانی امری شایسته دقت در این باب باشد.
‏در ‏ادبیات اسلامی آنچه را می‌توان به عنوان معادلی برای «مد» معرفی کرد مسئله تقبیح ‏شده تشبه زن به مرد و بالعکس است و در راستای همین امر است که تنها رنگ مکروه لباس ‏در اسلام رنگ سیاه معرفی شده و در باب لباس دایره انتخاب با خط قرمز پرهیز از لباسی ‏که موجب شهرت گردد معین گردیده است و افزون بر آن عفت در پوشش در قالب گزینش ‏جامه‌ای معرفی گردیده که با هویت دینی، هنجارهای اخلاقی، شخصیت والای انسانی و ‏ارزش‌های متعالی اجتماعی سازگار باشد.
‏در باب تشبه و ضرورت پرهیز از آن در ‏اسلام احادیث و روایات متعددی آمده است که از آن جمله است: «عن ابی عبدالله (ع) عن ‏ابائه علیهم السلام قال،‌کان رسول الله (ص) یزجر الرجل آن یتشبه بالنساء و ینهی ‏المراه ان تشبه بالرجال فی لباسها... : رسول خدا (ص) از مردی که در لباس پوشیدن ‏مانند زنان عمل کند و زنی که مانند مردان عمل نماید بیزار است.» و یا در عروه ‏الوثقی آمده است: «‏لباس شهرت یعنی پوشیدن لباسی که در شأن کسی نباشد و موجب شهرت و ‏انگشت‌نما شدن وی شود.» و یا از امام حسین(ع) نقل شده است: «من لبس ثوباً یشهره ‏کساه الله یوم القیامه توماً ثوباً من النار: کسی که لباس شهرت بپوشد در روز قیامت ‏خداوند او را لباسی از آتش خواهد پوشاند.»
‏نظر به آنچه گذشت از سوی مطلوبیت ‏حجاب اسلامی برای زن و مقصود بودن آن در آیین مقدس اسلام روشن می‌گردد و از دیگر سو ‏آنچه برخلاف این پوشش مورد استفاده قرار گیرد و یا آنکه این امر را مخدوش ساخته و ‏مورد تهدید قرار دهد ناپسند و خارج از آموزه‌های دینی حجاب محسوب ‏می‌گردد.
‏نویسنده: MiLaD_DuffyBaz,  ‏تاریخ: سه‌شنبه 14 شهریور 1385 - 23:39    ‏عنوان:  
‏نویسنده: enrique,  ‏تاریخ: سه‌شنبه 14 شهریور 1385 - 23:47    ‏عنوان:  

 

دانلود فایل

دانلود مقاله حدیث ثقلین

دانلود مقاله حدیث ثقلین

دانلود-مقاله-حدیث-ثقلینلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 55 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین، والصّلاة والسّلام على سیّدنا ونبیّنا محمّد وآله الطیّبین الطّاهرین، ولعنة الله على أعدائهم أجمعین من الأوّلین والآخرین. ‏
بحثى که در پیش داریم در ارتباط با «حدیث ثقلین» است، حدیث شریفى که اگر بدان عمل مى شد و نیز اگر تطبیق بر مصادیق صحیحش مى گردید چنین اختلافى خانمانسوز امّت مسلمان را فرا نمى گرفت. ‏
نداى وحدت ندائى الهى است، و نداى اختلاف از شیطان است، خداوند متعال مى فرماید: (یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُم مُسْلِمُونَ* وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَةَ اللهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً)(1): اى مؤمنان، بپرهیزید خدا را آنچنان که سزاوار است پرهیز کردن از او، و البتّه از دنیا بیرون نروید جز در حالیکه مسلمان باشید، و همگى به «ریسمان خدا» جنگ زنید و پراکنده نشوید، و به یاد آورید نعمت خدا را بر خودتان آنگاه که با هم دشمن بودید، پس خداوند میان دلهاى شما اُلفت و یگانگى قرار داد و به سبب نعمت پروردگار برادر گردید. ‏
«ریسمان خدا» یعنى: حقیقتى که بندگان بوسیله آن با خداوند متعال ارتباط پیدا مى کنند و راه او را مى پیمایند. و از این آیات استفاده مى شود که: یگانه طریق ایجاد وحدت، چنگ زدن همگان است به «ریسمان خدا»، و در احادیث بسیارى که صحّت آنها مورد اتّفاق فریقین است، رسول خدا صلّى الله علیه وآله وسلّم فرموده اند: «ریسمان الهى» که مؤمنین بایستى به آن چنگ زنند، یکى کتاب خداوند متعال، و دیگرى خاندان نبوّت علیهم السّلام است، و این دو، وسیله هدایت و مانع از ضلالت بوده و تا روز قیامت از هم جدایى ندارند.
2
‏بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین، والصّلاة والسّلام على سیّدنا ونبیّنا محمّد وآله الطیّبین الطّاهرین، ولعنة الله على أعدائهم أجمعین من الأوّلین والآخرین. ‏
بحثى که در پیش داریم در ارتباط با «حدیث ثقلین» است، حدیث شریفى که اگر بدان عمل مى شد و نیز اگر تطبیق بر مصادیق صحیحش مى گردید چنین اختلافى خانمانسوز امّت مسلمان را فرا نمى گرفت. ‏
نداى وحدت ندائى الهى است، و نداى اختلاف از شیطان است، خداوند متعال مى فرماید: (یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُم مُسْلِمُونَ* وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَةَ اللهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً)(1): اى مؤمنان، بپرهیزید خدا را آنچنان که سزاوار است پرهیز کردن از او، و البتّه از دنیا بیرون نروید جز در حالیکه مسلمان باشید، و همگى به «ریسمان خدا» جنگ زنید و پراکنده نشوید، و به یاد آورید نعمت خدا را بر خودتان آنگاه که با هم دشمن بودید، پس خداوند میان دلهاى شما اُلفت و یگانگى قرار داد و به سبب نعمت پروردگار برادر گردید. ‏
«ریسمان خدا» یعنى: حقیقتى که بندگان بوسیله آن با خداوند متعال ارتباط پیدا مى کنند و راه او را مى پیمایند. و از این آیات استفاده مى شود که: یگانه طریق ایجاد وحدت، چنگ زدن همگان است به «ریسمان خدا»، و در احادیث بسیارى که صحّت آنها مورد اتّفاق فریقین است، رسول خدا صلّى الله علیه وآله وسلّم فرموده اند: «ریسمان الهى» که مؤمنین بایستى به آن چنگ زنند، یکى کتاب خداوند متعال، و دیگرى خاندان نبوّت علیهم السّلام است، و این دو، وسیله هدایت و مانع از ضلالت بوده و تا روز قیامت از هم جدایى ندارند.

 

دانلود فایل

دانلود مقاله حرکات خورشید و اعجاز علمی قرآن

دانلود مقاله حرکات خورشید و اعجاز علمی قرآن

دانلود-مقاله-حرکات-خورشید-و-اعجاز-علمی-قرآنلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏حرکات خورشید و اعجاز علمی قرآن
‏چکیده‏:
‏قرآن کریم معجزه جاویدان حضرت محمد r‏ است. دانشمندان از دیرباز وجود گوناگونی را برای اعجاز قرآن بیان کرده‌اند. همزمان با کشفیات علمی در دو قرن اخیر،‌اعجاز علمی قرآن نیز مطرح شد. عده‌ای از مفسران و صاحب‌نظران کوشیده‌اند تا با انطباق پاره‌ای از آیات قرآن بر کشفیات جدید علوم تجربی، این ادعا را به اثبات برسانند. یکی از مواردی که این انطباق از دلیل‌ها و قرینه‌های استوار برخوردار است. آیات مربوط به خورشید و حرکات آن است.
‏نوشتاری که پیش‌رو دارید که به بررسی همه جانبه این موضوع پرداخته است.
‏کلید واژه‌ها : اعجاز علمی، اعجاز قرآن، علم و دین، تفسیر علمی، حرکات خورشید، کیهان‌شناسی در قرآن.
‏ ‏ ‏ ‏
‏مقدمه‏
‏اعجاز علمی قرآن به مطالب و اسرار علمی گفته می‌شود که در قرآن بیان شده و در عصر نزول قرآن برای بشر ناشناخته بوده و پس از پیشرفت علوم در سده‌های اخیر کشف شده است. هر چند تفسیر علمی قرآن کریم سابقه‌ای هزار ساله دارد، ولی ادعای اعجاز علمی قرآن در دو قرن اخیر مطرح شده است. در این دوره برخی از کشفیات علوم تجربی توسط دانشمندان بر آیات قران منطبق شده و صحت و اتقان این کتاب الهی بیش از پیش به اثبات رسیده است.
‏با دانلود تحقیق به عمل آمده توسط نگارنده معلوم شد که مفسران و صاحب‌نظران در مورد اعجاز عملی قرآن بیش از 300 آیه را مورد استناد قرار داده و آنها را با علوم تجربی منطبق ساخته‌اند. با نقد و بررسی مطالب ارائه شده در تفسیرها و کتاب‌های مربوطه به این نتیجه رسیدیم که تنها شش مورد را می‌توان از دلیل‌های اعجاز علمی قرآن برشمرد. این شش مورد عبارت‌اند از: حرکت خورشید، نیروی جاذبه ، لقاح ابرها، زوجیت اشیا، ترتیب مراحل خلقت انسان و ممنوع بودن شرابخواری.‏1‏
‏در این مقاله، به اعجاز علمی قرآن در بیان حرکات خورشید می‌پردازیم.
‏ ‏
‏خورشید و حرکات آن در آیات قرآن
‏خورشید یکی از نشانه‌های الهی است که خداوند در قرآن از آن و حرکت‌های ان یاد کرده و به آن قسم خورده است‏2‏. از این رو ،‌بسیاری از مفسران و صاحب‌نظران و متخصصان کیهان‌شناسی در این مورد اظهار نظر کرده‌اند. آیاتی که در این مورد به آن‌ها استناد شده عبارت‌اند از:
‏« وَآیَةُ لَهُمْ اللَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَاهُمْ مُظْلِمُونَ وَالشَّمْسَ تَجْرِی لِمُسْتَقَرِّ لَهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلیِمِ.» [سوره یس(36)، آیه 37ـ38].
‏« نشانه‌ای [دیگر] برای آنها شب است که روز را [مانند پوست] از آن بر می‌کنیم و به ناگاه آنان در تاریکی فرو می‌روند و خورشید به [سوی] قرارگاه ویژه خود روان است. تقدیر آن عزیز دانا این است.»
‏ ‏
‏2
‏«لَا الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَهَا أَنْ تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَ لَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلُّ فِی فَلَکِ یَسْبَحُونَ» [سوره یس (36) آیه 40]‏
‏نه خورشید را سزد که به ما رسد، و نه شب به روز پیشی جوید و هر کدام در سپهری شناورند.
‏« وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ وَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلُّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ» [ سوره انبیاء(21) آیه 43]
‏« اوست آن کسی که شب و روز و خورشید و ماه را پدید آورده است. هر کدام از این دو در مداری [معین] شناورند.»‏
‏« وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلُّ یَجْرِی لِاَجَلِ مُسَمّیً» [سوره رعد(13)آیه 2]
‏« و خورشید و ماه را رام گردانید؛ هر کدام برای مدتی معین به سیر خود ادامه می‌دهند.»‏
‏« وَسَخَّرَ لَکُمْ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَائِبَیْنِ » [سوره ابراهیم(149 آیه 33]
‏« خداوند خورشید و ماه را در حالی که هر دو در حال حرکت هستند، به نفع شما مقهور و مسخر گردانید.
‏نکته‌های تفسیری
‏1ـ آیات بالا برای معرفی نشانه‌های حق است و به مردم یادآوری می‌شود تا ایمان آنان تقویت شود: از این رو، آیات سوره یس با کلمه «وَآیَةُ لَهُمة...» شروع می‌شود و آیه 2 سوره رعد با جمله « لَعَلَّکُمْ بِلِقَاءِ رَبِّکُمْ تُوقِنُونَ» ؛ « امید که شما به نقادی پروردگارتان یقین حاصل کنید» پایان می‌یابد.
‏2ـ‏ ‏ « لام» در کلمه « لمستقر» ممکن است به چند معنا باشد:
‏الف: لام به معنای « الی» (خورشید به سوی قرارگاه خود روان است)‏3‏؛‏
‏ب: لام به معنای «فی» (خورشید در قرارگاه خود روان است)‏4‏؛‏
‏ج: لام برای غیات «تا» باشد(خورشید تا قرارگاه خود روان است)‏5‏؛‏
‏د: لام به معنای تأکید باشد(خورشید روان است مر قرارگاه خود را).
‏3ـ‏ ‏ آیه بالا به نحو دیگری نیز قراءت شده است: « وَ الشَّمْسُ تَجْرِی لامُسْتَقَرَّلَهَا » ؛ « خورشید روان است و قرارگاه ندارد.‏6‏»‏
‏4 ـ‏ ‏ کلمه مستقر در « لمستقر » ممکن است میمی، یا اسم زمان و یا اسم مکان باشد . پس بدین معناست « خورشید به طرف قرار گرفتن خود حرکت می‌کند » و یا تا آن جا که قرار گیرد حرکت می‌کند.» یعنی تا سرآمدن اجل آن و یا زمان استقرار و یا محل استقرارش حرکت می‌کند‏7‏.»‏
‏این احتمال(سرآمدن اجل یا زمان اسقرار) به وسیله آیه « کُلِّ یَجْرِی لاِجَلِ مُسَمّیً » [سوره رعد(13) آیه 2] تأیید می‌شود؛ چرا که « لاجل مسمی» به جای « لمستقرلها» به کار رفته است. مگر آن که ادعا شود که آیه « وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمْسْتَقَرِّلَهَا» [سوره یس (36) آیه 38] می‌خواهد در مورد خورشید به مطلب تازه‌ای اشاره کند که در آیات دیگر [سوره فاطر(35)آیه 13؛سوره رعد(13)آیه 2؛ سوره زمر(39) آیه 5] اشاره نشده بود. یعنی خورشید و ماه هر دو زمان استقرار و پایان زمانی حرکت دارند و علاوه بر آن، خورشید پایان‌مکانی نیز دارد.

 

دانلود فایل

دانلود مقاله حرم امام رضا(ع) در دوره تیموریان 13 ص

دانلود مقاله حرم امام رضا(ع) در دوره تیموریان 13 ص

دانلود-مقاله-حرم-امام-رضا(ع)-در-دوره-تیموریان-13-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 14 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏حرم مطهر رضوی در دوره تیموریان‏...............‏.........................‏.........‏............. &‏ 1
‏حرم امام رضا(ع) در دوره تیموریان
‏نگاهى‏ ‏به‏ ‏ارزش‏ ‏هاى‏ ‏تاریخى‏ ‏وهنرى‏ ‏بارگاه‏ ‏على‏ ‏بن‏ ‏موسى‏ ‏الرضا‏(‏ع‏)
‏۱۲‏ ‏قرن‏ ‏هنرومعمارى‏ ‏ایران‏ ‏درحرم‏ ‏رضوى
‏•‏ ‏مجموعه‏ ‏بارگاه‏ ‏امام‏ ‏هشتم‏ ‏شیعیان‏ ‏که‏ ‏پیدایى‏ ‏آن‏ ‏به‏ ‏پیش‏ ‏از‏ ‏شهادت‏ ‏آن‏ ‏حضرت‏ ‏بازمى‏ ‏گردد،‏ ‏اکنون‏ ‏۱۲۳۳‏ ‏سال‏ ‏قدمت‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏این‏ ‏در‏ ‏حالى‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏شهادت‏ ‏امام‏ ‏رضا‏(‏ع‏) ‏در‏ ‏۱۲۲۳‏ ‏سال‏ ‏پیش‏ ‏واقع‏ ‏شده‏ ‏است
‏•‏ ‏ضریح‏ ‏مبارک‏ ‏شاهکارى‏ ‏است‏ ‏با‏ ‏طراحى‏ «‏استاد‏ ‏محمود‏ ‏فرشچیان‏»‏ ‏و‏ ‏پنجمین‏ ‏ضریحى‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏مضجع‏ ‏شریف‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏برگرفته‏ ‏است
‏حمیدرضا‏ ‏حسینى
‏«‏در‏ ‏بارگاه‏ ‏امام‏ ‏رضا‏(‏ع‏) ‏هیچ‏ ‏یک‏ ‏از‏ ‏شبستان‏ ‏هاى‏ ‏وسیع‏ ‏و‏ ‏هیچ‏ ‏گوشه‏ ‏اى‏ ‏از‏ ‏صحن‏ ‏هاى‏ ‏مزینى‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏اطراف‏ ‏ضریح‏ ‏قرار‏ ‏دارد،‏ ‏خالى‏ ‏از‏ ‏هیجان‏ ‏نیست‏. ‏با‏ ‏این‏ ‏همه‏ ‏در‏ ‏آنجا‏ ‏هر‏ ‏کسى‏ ‏احساس‏ ‏آرامش‏ ‏و‏ ‏انزوا‏ ‏مى‏ ‏کند‏ ‏و‏ ‏تنها‏ ‏جسم‏ ‏افراد‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏یک‏ ‏جا‏ ‏گرد‏ ‏آمده‏ ‏است‏. ‏یک‏ ‏زمزمه‏ ‏آسمانى‏ ‏خلأ‏ ‏میان‏ ‏گنبد‏ ‏رنگارنگ‏ ‏و‏ ‏دیوارهاى‏ ‏پوشیده‏ ‏از‏ ‏کاشى‏ ‏هاى‏ ‏سبک‏ ‏صفوى‏ ‏و‏ ‏پوشش‏ ‏مرمرین‏ ‏زمین‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏قالى‏ ‏هاى‏ ‏گرانبها‏ ‏فرش‏ ‏شده‏ ‏است،‏ ‏آکنده‏ ‏مى‏ ‏سازد‏ ‏و‏ ‏انسان‏ ‏احساس‏ ‏مى‏ ‏کند‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏مقدس‏ ‏ترین‏ ‏زیارتگاه‏ ‏ایران‏ ‏معجزاتى‏ ‏در‏ ‏شرف‏ ‏وقوع‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏راه‏ ‏هایى‏ ‏در‏ ‏پیش‏ ‏پاى‏ ‏انسان‏ ‏به‏ ‏سوى‏ ‏بهشت‏ ‏قرار‏ ‏گرفته‏ ‏است‏.‏»
‏حرم مطهر رضوی در دوره تیموریان‏...............‏.........................‏.........‏............. &‏ 2
‏مجموعه‏ ‏بارگاه‏ ‏امام‏ ‏هشتم‏ ‏شیعیان‏ ‏که‏ ‏پیدایى‏ ‏آن‏ ‏به‏ ‏پیش‏ ‏از‏ ‏شهادت‏ ‏آن‏ ‏حضرت‏ ‏بازمى‏ ‏گردد،‏ ‏اکنون‏ ‏۱۲۳۳‏ ‏سال‏ ‏قدمت‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏این‏ ‏در‏ ‏حالى‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏شهادت‏ ‏امام‏ ‏رضا‏(‏ع‏) ‏در‏ ‏۱۲۲۳‏ ‏سال‏ ‏پیش‏ ‏واقع‏ ‏شده‏ ‏است‏. ‏این‏ ‏مجموعه‏ ‏علاوه‏ ‏بر‏ ‏محوطه‏ ‏اصلى‏ ‏حرم‏ ‏و‏ ‏گنبد‏ ‏طلا‏ ‏در‏ ‏بر‏ ‏دارنده‏ ‏فضاهاى‏ ‏وسیع‏ ‏معمارى‏ ‏شامل‏ ‏۲۴‏ ‏رواق،‏ ‏۱۰‏ ‏صحن،‏ ‏۴‏ ‏بست،‏ ‏۳‏ ‏مدرسه‏ ‏و‏ ‏۲‏ ‏مسجد‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏میان‏ ‏تنها‏ ‏یکى‏ ‏از‏ ‏مساجد‏ ‏آن‏ ‏یعنى‏ «‏جامع‏ ‏گوهرشاد‏»‏ ‏یک‏ ‏صحن،‏ ‏چهار‏ ‏ایوان،‏ ‏هفت‏ ‏شبستان،‏ ‏بیست‏ ‏و‏ ‏دو‏ ‏غرفه‏ ‏و‏ ‏بیست‏ ‏و‏ ‏هشت‏ ‏ورودى‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏۳۲‏ ‏کتیبه‏ ‏تاریخى‏ ‏از‏ ‏سال‏ ‏۸۲۱‏ ‏ه‏- . ‏ق‏ ‏تا‏ ‏دوره‏ ‏معاصر‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏خود‏ ‏جاى‏ ‏داده‏ ‏است‏. ‏غیر‏ ‏از‏ ‏اینها‏ ‏مجموعه‏ ‏آستانه‏ ‏مشتمل‏ ‏بر‏ ‏گورستان‏ ‏هاى‏ ‏وسیعى‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏نامدارترین‏ ‏شاهان،‏ ‏امیران،‏ ‏دانشمندان‏ ‏و‏ ‏هنروران‏ ‏در‏ ‏آنها‏ ‏فرو‏ ‏خفته‏ ‏اند‏. ‏نامدارانى‏ ‏چون‏ ‏شیخ‏ ‏بهایى،‏ ‏شیخ‏ ‏طبرسى،‏ ‏شیخ‏ ‏حر‏ ‏عاملى،‏ ‏شاه‏ ‏تهماسب‏ ‏صفوى،‏ ‏امیر‏ ‏علیشیر‏ ‏نوایى،‏ ‏عباس‏ ‏میرزاى‏ ‏قاجار،‏ ‏میرزا‏ ‏حسین‏ ‏خان‏ ‏سپهسالار‏ ‏و‏...
‏موزه‏ ‏هاى‏ ‏آستانه‏ ‏با‏ ‏۱۱‏ ‏گنجینه‏ ‏بزرگ،‏ ‏آنچنان‏ ‏که‏ «‏دکتر‏ ‏على‏ ‏شریعتى‏»‏ ‏به‏ ‏درستى‏ ‏تصریح‏ ‏مى‏ ‏کند؛‏ ‏جایى‏ ‏است‏ ‏که‏ «‏در‏ ‏آن‏ ‏مى‏ ‏توان‏ ‏سهم‏ ‏تشیع‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏عالم‏ ‏هنر،‏ ‏بخصوص‏ ‏هنر‏ ‏اسلامى‏ ‏به‏ ‏دقت‏ ‏مطالعه‏ ‏کرد‏.» ‏و‏ ‏بالاخره‏ ‏کتابخانه‏ ‏آستانه‏ ‏با‏ ‏۳۰‏ ‏هزار‏ ‏مترمربع‏ ‏زیربنا،‏ ‏۳۸‏ ‏هزار‏ ‏کتاب‏ ‏خطى،‏ ‏۳‏ ‏هزار‏ ‏قرآن‏ ‏خطى‏ ‏و‏ ‏۴۰۰‏ ‏هزار‏ ‏کتاب‏ ‏چاپى،‏ ‏یکى‏ ‏از‏ ‏بزرگترین‏ ‏آرشیوهاى‏ ‏تاریخى‏ ‏در‏ ‏ایران‏ ‏و‏ ‏بلکه‏ ‏پهنه‏ ‏جهان‏ ‏اسلام‏ ‏به‏ ‏شمار‏ ‏مى‏ ‏آید‏.
‏با‏ ‏وجود‏ ‏این،‏ ‏ارزش‏ ‏هاى‏ ‏تاریخى‏ ‏و‏ ‏هنرى‏ ‏نهفته‏ ‏در‏ ‏روضه‏ ‏رضوى‏ ‏در‏ ‏پرتو‏ ‏جنبه‏ ‏هاى‏ ‏قدسى‏ ‏و‏ ‏آداب‏ ‏زیارتى‏ ‏آن‏ ‏تا‏ ‏حد‏ ‏زیادى‏ ‏به‏ ‏فراموشى‏ ‏سپرده‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏موجب‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏پاره‏ ‏اى‏ ‏از‏ ‏برنامه‏ ‏ریزى‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏اقدامات‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏مجموعه‏ ‏سترگ،‏ ‏خالى‏ ‏از‏ ‏دغدغه‏ ‏هاى‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏صیانت‏ ‏از‏

 

دانلود فایل

دانلود مقاله حریق در ساختمان

دانلود مقاله حریق در ساختمان

دانلود-مقاله-حریق-در-ساختمانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 46 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏1
‏دانشگاه جامع علمی کاربردی یزد
‏عنوان پروژه:
‏حریق در ساختمان
‏1- ‏ایمنی از حریق در ساختمان
‏کلیات
‏ایمنی از حریق در ساختمان به کمک تحقیق، طراحی و مدیریت می گردد. دامنه مطالعاتی آن بسیار وسیع و شامل علوم مختلف و رشته های گوناگون است. علاوه بر علوم فنی و تجربی در صنعت و ساختمان، از علوم اداری، روان شناسی، جامعه شناسی و دانشهای مشابه نیز استفاده می شود که هر یک به نحوی و اندازه ای در آن سهیم هستند. برای دستیابی به ایمنی از حریق از سه راه می توان اقدام کرد.
‏شناخت علل به وجود آمدن حریق و کوشش برای جلوگیری از بروز آن.
‏ شناسایی دلایل رشد و گسترش حریق و کوشش برای مصون و محفوظ ماندن در مقابل آن.
‏ یادگیری اداره کردن حریق و کوشش برای کنترل و خاموش نمودن آتش سوزی.
‏1
‏3
‏ در عمل، با علم و آگاهی به اینکه حریقها چگونه بروز می کنند، چطور گسترش می یابند و به چه نحو می توان آنها را کنترل و خاموش نمود. از طریق انجام برنامه هایی جداگانه برای فراهم نمودن ایمنی اقدام می شود.
‏الف) تدوین و اجرای استاندارد ها و آیین نامه های پیشگیری از بروز حریق این گروه برنامه ریزیها شامل تمام ملزومات و اقداماتی است که به نحوی موجبات آتش سوزی و بروز حریق را از میان بردارند. فعالیتهایی مانند کوششهای تحقیقاتی و تعلیماتی پیرامون مسائل جگوناگون آتش گیری و آتش سوزی، تهیه و تنظیم و آموزش توصیه ها و پیشگیرها، توسعه روشهای اداری و خدمات اداری و خدمات ایمنی و به طور کلی تمام اقداماتی که در مجموع به خاطر روبه رو نشدن با آتش سوزی به کار می روند، از این زمره اند. این گروه فعالیتها معمولاً در مراکزی مانند دانشگاهها آزمایشگاههای آتش و حریق شناسی، سازمانهای پژوهشهای علمی و صنعتی، موسسه های تحقیقاتی و تهیه استاندارد و گاهی شرکتهای بیمه آتش سوزی انجام می گیرد. این اقدامات همگی زیز عنوان ممانعت از حریق نام برده می شوند.
‏ب) تدوین و اجرای استانداردها و آیین ناممه های ساختمانی محافظت در برابر حریق به طور کلی، این کوششها به منظور فراهم نمودن شرایطی از پیش بررسی، تدارک و طرح می شوند تا در صورت وقوع حریق، تلفات و زیانهای جانی و مالی ناشی از آتش سوزی به کمترین مقدار برسد. این طرز عمل که در حقیقت نوعی مواجه شدن با حریق به شکل ساکن و غیر عامل است، در جهت محافظت مواجه شونده ها ( اعم از انسان، ساختمان و غیره) و همچنین کنترل و جلوگیری از رشد، گسترش و ادامه آتش سوزی به کار گرفته می شود. این دور اندیشیها در قلمرو و موضوع فعالیت موسسه های تحقیقاتی ممانعت از حریق نیست و بیشتر در حوزه فعالیت سازمانهایی است که بر صنعت ساختمان و ساخت نظارت دارند. اصطلاح محافظت در برابر حریق

 

دانلود فایل