گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد

گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد

دانلود مقاله خوردگی در دیگ بخار

دانلود مقاله خوردگی در دیگ بخار

دانلود-مقاله-خوردگی-در-دیگ-بخارلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 10 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ عوامل خوردگ‏ی‏ کوره د‏ی‏گ‏ بخار:

‏ ‏ی‏کی‏ از مشکلات اساسی که می تواند باعث بروز مشکل برای کوره ها باشد، خوردگی در نقاط و وسایل مختلف آن است که ضمن هدر رفتن
‏ مقدار زیادی انرژی، آسیب های مکانیکی متعددی به کوره وارد می
‏ کند. از آنجا که هر کوره از بخش های متعددی همچون بدنه، اطاقک
‏ احتراق (Fire Chamber‏)، دودکش، مشعل و سایر تجهیزات جانبی تشکیل
‏ شده، لذا علل خوردگی و راه حل های پیشنهادی در هر یک از بخش ها
‏ به طور مجزا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
‏ بدنه کوره :
‏ معمولاً بدنه یا دیواره خارجی کوره ها را از ورقه استیل16/3 و کف
‏ آن را از ورقه 4/1 می سازند.
‏ در طراحی ها عموماً اتلاف حرارتی از بدنه کوره حدود 2 درصد منظور
‏ می شود. نوع و ضخامت عایق کاری بدنه داخلی کوره باید طوری در نظر
‏ گرفته شود که دمای سطح خارجی کوره بیش از (1800° F‏) نشود. اصولاً
‏ عایق کاری و عایق های به کار رفته در کوره ها از نظر سرویس دهی
‏ مناسب، عمر معینی دارند و به مرور زمان ساختمان کریستالی آنها
‏ تغییر یافته و ضخامت آنها کم می شود و این تغییرات ساختمانی سبب
‏ تغییر ضریب انتقال حرارت و اتلاف انرژی به بیرون خواهد بود.
‏ مطالعات میکروسکپیک و کریستالوگرافیک چند نمونه عایق کار کرده،
‏ با نوع تازه آن موید این مطلب است. در صورتی که عایق دیواره های
‏ کوره بر اثر بنایی ناصحیح، عدم انجام صحیح Curing‏ بر مبنای
‏ دستورالعمل، حرارت زیاد و یا شوک های حرارتی ترک بردارد، نشت
‏ گازهای حاصل از احتراق که عبارتند از: So x‏، No x‏، N2‏،Co2‏
‏ (درصورتی که نفت کوره به عنوان سوخت مصرف شود) و بخار آب در
‏ لابلای این ترک ها و تجمع آنها در لایه بین بدنه کوره و عایق
‏ دیواره و سرد شدن تدریجی آنها تا دمای نقطه شبنم، باعث خوردگی
‏ بدنه می شود.
‏ تداوم این امر ضمن اتلاف مقدار بسیار زیاد انرژی (از طریق بدنه
‏ کوره به محیط اطراف)، باعث ریختن عایق و در نتیجه اتلاف بیشتر
‏ انرژی و گسترش خوردگی بر روی بدنه کوره و سایر نقاط آن خواهد شد.
‏ در یک بررسی ساده بر روی کوره ای که چندین سال از عمر عایق آن می
‏ گذشت ملاحظه شد که دمای اندازه گیری شده واقعی سطح کوره در اکثر
‏ نقاط بسیار بیشتر از میزان طراحی است. این مقدار در بعضی از
‏ موارد به (1800° F‏) نیز می رسید.
‏ در این کوره ضمن جدا شدن عایق از دیواره کوره و گسترش خوردگی در
‏ نقاط مختلف بدنه، گرم شدن بدنه کوره نیز موجب خم شدن دیواره ها
‏ شده و سرعت خوردگی را افزایش داده و باعث خرابی قسمت های مختلف
‏ کوره شده است. به طور کلی برای جلوگیری و یا کاهش مشکلات خورندگی
‏ بر روی بدنه کوره لازم است به هنگام تعمیرات اساسی ضمن توجه به
‏ عمر عایق دیواره در صورتی که عمر آنها از حد معمول گذشته باشد
‏ (البته با توجه به درجه حرارتی که درهنگام کار کردن واحد درمعرض
‏ آن بوده اند) آنها را با عایق مناسب و استاندارد تعویض کرد و در
‏ صورت وجود ترک (قبل و یا بعد از بنایی)، محل ترک ها را با الیاف
‏ مخصوص KAOWOOL‏ پر کرد. همچنین در بنایی، عملیات Curing‏ را مطابق
‏ دستور العمل انجام داد تا پیوند هیدرولیکی در عایق های بکار رفته
‏ در بنایی، به پیوند سرامیکی تبدیل شده و میزان رطوبت باقیمانده
‏ در دیواره از 0.4 gr/m2‏ بیشتر نشود.
‏ البته چنانچه Ceramic Fiber‏ (الیاف سرامیکی) به عنوان عایق
‏ دیواره کوره مورد استفاده قرار گیرد، بدلیل عدم نیاز به Curing‏ و
‏ Drying‏ و سبکی وزن، مشکلات احتمالی استفاده از عایق های نیازمند
‏ به Curing‏ را نخواهیم داشت. ضمن این که عمر بیشتر و چسبندگی
‏ بهتری به دیواره، نسبت به دیگر عایق های موجود دارند.
‏ تیوب ها یا لوله های داخل کوره:
‏ معمولاً کوره ها متشکل از دو بخش RADIATION‏ و CONVECTION‏ هستند
‏ که بایستی ظرفیت گرمایی (DUTY‏) کوره از نظر درصد، تقریباً به‏
‏ نسبت70 و30 درصد بین این دو بخش تقسیم شود.
‏ از آنجا که لازم است سیال به اندازه دمای مورد نظرگرم شود بایستی
‏ حرارت مورد نیاز خود را از طریق هدایتی از لوله ها و تیوب های
‏ داخل کوره دریافت کند، این لوله ها نیز حرارت مورد نیاز برای این
‏ انتقال حرارت را از طریق تشعشعی و جابجایی در اثر احتراق سوخت در
‏ داخل کوره جذب می کنند. انتخاب آلیاژ مناسب جهت لوله با توجه به
‏ نوع سیال و ترکیبات آن و میزان حرارت دریافتی توسط لوله و در
‏ معرض شعله قرار گرفتن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
‏ مسائلی که به بروز مشکلاتی برای تیوب ها منجر می شود عبارتند از:
‏ سرد و گرم شدن ناگهانی لوله، گرم شدن بیش از حد لوله و بالا رفتن
‏ دمای تیوب از حداکثر مجاز آن، در معرض شعله قرار گرفتن و برخورد
‏ شعله به لوله (impingement‏) ، ایجاد یک لایه کُک بر روی جداره
‏ داخلی لوله، Carborization‏، Hogging‏، Bending‏، Bowing‏، Sagging‏،
‏ ‏ Creeping‏، خوردگی جداره داخلی لوله بر اثر وجود مواد خورنده در
‏ سیال عبوری، خوردگی جداره بیرونی لوله در اثر رسوبات حاصل از
‏ احتراق سوخت مایع بر روی جداره خارجی لوله، کارکرد لوله بیش از
‏ عمر نامی آن (80 هزار الی 110 هزار ساعت)
‏ سرد و گرم شدن ناگهانی لوله، ممکن است به Creeping‏ (خزش) که
‏ نتیجه آن ازدیاد قطر لوله می باشد منجر شود که در این صورت
‏ احتمال پارگی لوله و شکنندگی آن را افزایش می دهد. چنانچه در اثر
‏ Creeping‏ مقدار ازدیاد قطر از 2 درصد قطرخارجی لوله بیشتر شود،
‏ لوله مزبور بایستی تعویض شود.
‏ در یک اندازه گیری عملی که برای برخی از تیوب های هشت اینچی و شش
‏ اینچی کوره (کوره تقطیر در خلا) H-151‏ در هنگام تعمیرات اساسی
‏ صورت پذیرفت، محاسبات زیر بدست آمد:
‏ برای تیوب "8
‏ OD = 8.625‏ (اصلی)
‏ OD = 8.75‏ (اندازه گیری شده)
‏ (OD = (0.125‏ (افزایش قطر لوله)
‏ (OD ALLOWABLE = (8.625x2%=0.1725
‏ هنوز می توان از تیوب مزبور استفاده کرد.
‏ برای تیوب "6
‏ OD = 8.625‏ (اصلی)
‏ OD = 8.675‏ (اندازه گیری شده)
‏ (OD = (0.05‏ (افزایش قطر لوله)
‏ (OD ALLOWABLE = (6.625x2%=0.1325
‏ که هنوز می توان از تیوب شش اینچی مزبور استفاده کرد.
‏ همان طور که مشخص است تیوب 8 حدوداً بیش از دو برابر تیوب 6
‏ ازدیاد قطر داشته است.

 

دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.