گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد

گوشواره گیلاس

دانلود پرسشنامه , پرسشنامه های روانشناسی , پرسشنامه مدیریت , سایت پرسشنامه, پرسشنامه های استاندارد

دانلود مقاله دین زرتشت 29 ص

دانلود مقاله دین زرتشت 29 ص

دانلود-مقاله-دین-زرتشت-29-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 29 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏دین زرتشت
‏هنگامی که آریائیان به ایران آمدند، پس از چند سالی زندگی روستایی و شهرنشینی شکل گرفت. در آن زمان انسان اصلاح‏‌‏گری جهت پایان دادن به خرافات و آئین‏‌‏های منحرف قیام کرد. این پیامبر مصلح خود را فرستادة خدای خوبی و روشنایی معرفی کرد. او خود را زرتشت و خدای آئینش را اهورا مزدا نامید. اکثر علمای اسلام زرتشتیان را اهل کتاب دانسته به دلیل این که در قرآن کریم مجوسی را در کنار پیروان ادیان دیگر می‏‌‏آورد.
‏آئین زرتشت حدود یک قرن قبل از میلاد و بنابر تحقیق ‏«‏جان ناس‏»‏ در سال 660 ق.م تحول یافت و این آئین را (مزدیستی) یا (مزدیسنا) می‏‌‏نامند که به معنای ‏«‏ستایش مزدا‏»‏ است.
‏زرتشتیان را ‏«‏گبر‏»‏ در ‏«‏زبان سریانی‏»‏ و کافر یا مجوس و یا پارسی می‏‌‏خوانند.‏1- سیری در ادیان، ص 81
‏زندگی‏‌‏نامة زرتشت
‏درگاتها (بخشی از کتاب آسمانی زرتشت) نام وی را ‏«‏زَرثوشتر‏»‏ معادل ‏«‏زرداشتر‏»‏؛ یعنی دارنده شتر زرد می‏‌‏باشد.
‏پدرش پور وَشسب (دارندة اسب پیر) و مادرش ‏«‏دَغدو‏»‏ دوشندة گاو ماده از خاندان ‏«‏سپیتَمَه‏»‏ سپیدنژاد بوده است.
‏او ایرانی‏2- در تاریخ طبری زرتشت را اهل فلسطین دانسته، می‏‌‏گوید او از آنجا به آذربایجان آمده است.‏
‏ و اهل آذربایجان بوده و محل بعثت او کوهی نزدیک دریاچة ارومیه بوده است. (از اینرو آب دریاچه ارومیه نزد زرتشتیان مقدس شمرده می‏‌‏شود.) زرتشت در سال 660 ق.م به دنیا آمده آمد.
‏بعضی دیگر با قراین و دلایل موجه برآنند که زمان ظهور این پیغمبر ایرانی 1000 ق.م بوده است.
‏روایات باستانی بر آن است که زرتشت در 15 سالگی نزد آموزگاری تعلیم یافت، و از او ‏«‏کَشتی‏»‏ ‏«‏بند مقدس زرتشتیان‏»‏ را دریافت کرد، از آغاز عمر به خوی مهربانی و سرشت لطیف معروف گردید‏.‏1- سیری در ادیان، ص 82
‏او در سن بیست سالگی برای یافتن اسرار مذهبی که اعماق ضمیر او را مشوش می‏‌‏داشت، خانواده را رها کرده و در اطراف جهان سرگردان شد.
‏چون به 30 سالگی رسید مکاشفاتی به او دست داد، نخستین بار شبحی که بلندی قامت او نه برابر انسان بود، در برابر نظرش نمودار گردید، آن فرشته بهمن (پندار نیک) نام داشت. بهمن به زرتشت فرمان داد: جامة عاریتی کالبد را از جان دور کند و روان را پاک و طاهر کرده، آنگاه در پیشگاه اهورامزدا؛ یعنی خدای یکتا حاضر گردد، زرتشت به گفتة فرشته عمل کرد پس اهورامزدا او را تعلیم داد و به پیامبری برگزید، سپس امر فرمود: که حقایق و تعالیم و تکالیف آئین بهی را به عالمیان بیاموزد.
‏درگاتها که ظاهراً کلمات زرتشت است به این مکاشفات اشاره شده است.
‏زرتشت پس از این مکاشفه، بی‏‌‏درنگ تعلیم خلایق را آغاز کرد، در ابتدا کسی به سخنان او گوش نداد. امّان پس از ده سال نخستین کسی که آئین او را پذیرفت، و به او گروید عموزادة وی مردی به نام ‏«‏میدینیمائونها‏»‏ بود.
‏سپس زرتشت به دربار یکی از پادشاهان بلاد شرقی به نام ویشتاسپ راه یافت. ویشتاسب که ظاهراً ‏مردی، پاکدل و نیکومنش بود، پس از دو سال با زرتشت همراه گردید، و آن هنگامی بود که معجزه‏‌‏ای از زرتشت ظاهر شد.
‏آن معجزه این بود؛ اسب سیاه ویشتاسب به بیماری مهلکی مبتلا شده بود و قابل درمان نبود؛ از آنجا که زرتشت آن اسب را درمان کرد، مورد مهر و توجة همسر ویشتاسب، به نام ‏«‏هوتائوسا‏»‏ و اطرافیان شاه قرار گرفت. بدین سبب ویشتاسب هم از زرتشت حمایت و پشتیبانی کرد و دین او را در میان مردم خود رواج داد.
‏از پیروان مؤثر و نیرومند زرتشت دو بردار از طبقة نجبا به نام ‏«‏فراشائوشترا‏»‏ و ‏«‏جامناسپا‏»‏ بودند که با او خویشاوندی پیدا کردند. اولی دختر خود را به او داد، و دومی دختر زرتشت را که از همسر اول زرتشت اول زرتشت بود به همسری برگزید.‏1- سیری در ادیان ص 82 و 83
‏سپس زرتشت در جنگ دوم با اسفندیار همراه شد و هنگامی که تورانیان بر شهر بلخ تسلّط یافتند؛ او را در سن 77 سالگی در حالی که مقابل محراب آتش مشغول عبادت بود، به قتل رساندند.‏2- همان، ص 84

‏مکتب زرتشت
‏این مکتب در ابتداء آئینی اخلاقی و طریقة یگانه‏‌‏پرستی بود. زرتشت اهورامزدا را خدای یکتا و معبود خود نامید، او را خدای عالم و خلاّق نظام طبیعت می‏‌‏دانست، عبادت و پرستش را برخلاف آئین هندوان و دیگر ادیان گذشته خاص اهورامزدا که ذاتش به حکمت محض و خیر مطلق متصف است، قرار داد.‏3- همان، ص 84
‏اصول تعالیم زرتشت
‏1- اعلام پیامبری خود از ناحیة اهورامزدا
‏2- اعتقاد بر این که از میان همه ارواح یک روان خوب و نیکو به نام اهورامزدا وجود دارد.
‏3-اراده و اوامر اهورامزدا به وسیلة فرشتگانی انجام می‏‌‏گیرد که عبارتند از:
‏1. وُهومَن (بهمن) فرشتة پندار نیک؛
‏2. آشه وهیشه (اردیبهشت) فرشتة راستی و عدالت؛
‏3. خشثره (خرداد) فرشتة رسایی‏‌‏ها و کامروائی؛
‏4. سپنته (شهریور) فرشتة نیرو و قدرت کامل؛

 

دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.