لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 37 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
312
روابط عمومی الکترونیک ____________________________________
311
__________________________ فنآوری نوین در روابط عمومی
فنآوریهای نوین در روابط عمومی
الف: اطلاعات و اطلاعرسانی
قرن بیستم، قرن ارتباطات و قرن بیستویکم عصر اطلاعات است و ما در پایان قرن ارتباطات و آستانه عصر اطلاعات قرار گرفتهایم. از اینرو شناخت شبکههای اطلاعاتی، ایجاد بانکهای اطلاعاتی و جمعآوری اطلاعات امری ضروری است.
کشورهای جهان اول به دلیل داشتن نیروی متخصص و آموزشدیده و تکنولوژی اطلاعرسانی، جریان یکسویه اطلاعات را ایجاد کردهاند، بهطوری که اخبار از رسانههای این کشورها عمدتاً به کشورهای توسعه نیافته ارسال میشود. حتی اخبار جهان سوم ابتدا تهیه و دوباره به خودشان برگردانده میشود.
بدون شک جریان یکسویه اطلاعات نتیجه جریان آزاد اطلاعات است که کشورهای مسلح به تکنولوژی اطلاعات را بر کشورهای فقیر مسلط میکند. با گسترش تکنولوژی اطلاعات، جهان در حال قطع ارتباطات مستقیم است. نگاهی به تاریخ
278
روابط عمومی الکترونیک ____________________________________
279
__________________________ فنآوری نوین در روابط عمومی
روابط عمومی نشان میدهد که روابط عمومی در جریان تاریخیرشد و نمو خود، سه مرحله اساسی را طی کرده است. روابط عمومی در ابتدا وظایفی سیاسی (ارشادی) بر عهده داشت، سپس بر بُعد اقتصادی (تبلیغ) تأکید شد و در حال حاضر از زاویه اجتماعی (اطلاعرسانی) انجام وظیفه میکند.
کارگزار روابط عمومی باید عمدهترین ویژگیهای اطلاعات را به شرح زیر بداند:
1. اطلاعات، ضروری و با اهمیت باشد.
2. تازه، جدید و سازمان یافته باشد.
3. با منافع، سلایق و مسایل مخاطبان مرتبط یا دارای حداقل تضاد باشد.
4. با دقت تنظیم شود و واضح و روشن باشد.
همچنین اطلاعرسان باید دارای این ویژگیهایی باشد:
1. صاحب تعصب و علاقه خاص نباشد.
2. دارای پیشینه و وجهه مورد قبول باشد.
3. با موضوع پیام آشنا باشد.
4. متوجه همه مخاطبان باشد.
عناصر اطلاعرسانی در نگاهی کلی همان عناصر خبری (که،کی، کجا، چه، چرا، چگونه) هستند، اما تأکید بیشتر، بر چه کسی (پیامرسان)، چه میگوید (پیام)، به چه کسی (پیامگیر)، از
چه راهی (رسانه یا کانال)، با چهتأثیری (عکسالعمل) استوار شده است. با آغاز عصر اطلاعات، روابط عمومی مسوولیتهایی را در این زمینه به دوش گرفته است که تعدادی را به شرح زیر میتوان عنوان کرد: